Wie als bedrijf met IoT-data aan de slag wil, moet eerst investeren voor hij resultaten ziet. Die drempel wil het Gentse Crodeon Technologies verlagen met een IoT-instappakket van Belgische makelij. Na een kapitaalronde die 600.000 euro opleverde, wil de hardwarespeler nu de Europese markt op.


Wie?

Crodeon Technologies uit Zwijnaarde, Oost-Vlaanderen.

Wat?

Bouwt hardware voor IoT-oplossingen, waarmee bedrijven zelf sensoren kunnen plaatsen en realtime data verzamelen zonder verdere codering of integratie.

Waarom kudos?

Crodeon Technologies zet koers richting de Europese markt en haalde in een eerste kapitaalronde 600.000 euro op. Dat bedrag wendt het bedrijf aan om de volgende generatie van de Crodeon Reporter in België te ontwikkelen en via e-commerce te verkopen.  

 

Crodeon Technologies werd in 2015 opgericht door Jonathan Sercu en Sam Vanheule. “De eerste sectoren waar we voet aan grond kregen, waren landbouw en koeltechniek. Met sensoren om waterniveau, temperatuur in een stal of koelcel en leidingdruk te meten, konden zij snel aan de slag om relevante data te verzamelen”, vertelt Jonathan Sercu.

“Onze klanten zijn handig genoeg om zelf sensoren te monteren, maar hebben weinig kennis van elektronica of codering. Dus ontwikkelden wij een kant-en-klaar product. Je plaatst de sensoren en drukt op start. De data komen vervolgens realtime in een dataplatform in de cloud terecht. Je hoeft dus geen software te coderen of verdere integraties te doen. Die gebruiksvriendelijkheid is onze grootste troef.”

Made in Belgium

De Crodeon Reporter is volledig Belgisch: van R&D over design tot en met assemblage. “Topdesign heeft voor ons de allerhoogste prioriteit. Daarmee willen we lokale productie rendabel maken. We investeren bovendien veel in automatisering. De Reporter is een generiek product dat we gemakkelijk op grote schaal kunnen produceren. Er is bovendien genoeg productiecapaciteit in Vlaanderen, dus we willen ook de lokale maakindustrie versterken”, zegt Jonathan Sercu.  

Uitbreiden naar Europa

In een kapitaalronde haalde Crodeon Technologies 600.000 euro op, voornamelijk via een convertible van PMV, een banklening en een ontwikkelingssubsidie van VLAIO. Met dat geld wil de start-up de Europese markt op, door het ontwikkelingsteam uit te breiden voor een nieuwe generatie van de Reporter. Die ontwikkeling gaat gepaard met een investering in e-commerce.

Jonathan Sercu: “De Reporter leent zich perfect om online te verkopen: je stelt je pakket samen en gaat er meteen mee aan de slag. Je hebt er geen technische ondersteuning voor nodig. Sinds kort bieden we zelfs ‘data as a service’ aan, waarbij je de Reporter huurt via een abonnement. Zo betaal je enkel voor de data die je verzamelt, zonder te investeren in de hardware.”

Op zoek naar partners  

Jonathan Sercu doet nog een warme oproep aan Belgische data- en IoT-spelers. “Onze specialisatie is data snel en veilig in de cloud afleveren. Maar omdat we onze klanten willen ondersteunen in de volgende stappen, zoals data-analyse, predictive maintenance en zelfs AI, zijn we op zoek naar bedrijven die gespecialiseerd zijn in die domeinen. Zo willen we een ecosysteem starten met complementaire bedrijven.”  

Meer weten over Crodeon? www.crodeon.com