Motivatie en betrokkenheid bij het bedrijf ontstaan vanuit de interactie tussen medewerkers. Hier schuilt een sleutelrol voor interne communicatie, die nog te weinig vervuld wordt. Lees de blog van Robrecht Janssens.


Het loopt soms goed fout wanneer we onze mond openen om iets te zeggen. We bedoelen het ene, maar onze gesprekspartner begrijpt toch iets anders. En dat is bijzonder jammer. Communiceren lijkt nochtans zo eenvoudig: "Je opent je mond en zegt wat je vindt dat de ander moet weten. Die ander hoort dat en klaar is kees." Of toch, zo ziet het meest eenvoudige communicatiemodel eruit (zender, ontvanger en boodschap). Ondertussen weten we wel dat het in de praktijk niet altijd zo lukt (zo werd al 'ruis' aan dat model toegevoegd). Hoe lukt het dan wel?

Een dialoog organiseren

Een groeiende organisatie met geëngageerde medewerkers is een gezonde organisatie. Medewerkers die weten wat er van hen verwacht wordt, maar die ook weten wat er op hen afkomt, hoe 'de markt' evolueert, versterken mee het succes van de organisatie. Zeker wanneer die medewerkers ook nog eens makkelijk hun mening kunnen uiten en er actief met hen in dialoog gegaan wordt, wordt de kans op succes voor de organisatie alleen maar groter.

Vaak is het doel van interne communicatie erg duidelijk: het creëren van een gemeenschappelijk begrip van een specifiek onderwerp. Zo sturen de meeste bedrijven vooral berichten over productiedoelstellingen, klantenservice, kwaliteit naar medewerkers. Ook het onderwerp deadlines staat regelmatig op het agenda. Allemaal waardevolle onderwerpen, die ook effectief aandacht verdienen in interne communicatie. Maar het is wel een behoorlijk eenzijdig lijstje, en bovendien nogal eenrichtingsverkeer.

Beter zou toch zijn om geen stroom te organiseren, maar een dialoog; niet éénrichtingsverkeer, maar een verrijkende wisselwerking. Hoe pakken we het aan om niet alleen top-down informatie te geven, maar ook bottom-up en links-rechts te communiceren. Dat er óók een sleutel bij leiderschap ligt, komt in een volgende blog aan bod.

Begrip voor elkaar

Een tijdje geleden sprak ik met Jody Hoffer Gittel van Brandeis University over Relational Coordination. Superboeiende dialoog en onbegonnen werk om die samen te vatten; dus doe ik dat met één quote:

"How can you communicate effectively if you don't understand each other's job?" 

Jody Hoffer Gittel

Alles begint dus met begrip voor elkaar en kennis van elkaars job. Bijvoorbeeld door samen een fleximatrix met alle competenties en taken op te stellen, kan je medewerkers helpen kennis vergaren over wat iedereen doet. Maar ook door over de value stream of de raison d'être te praten, kan je behoorlijk het begrip vergroten. Wanneer medewerkers inzicht verzamelen over waarom bepaalde stappen in een operationeel proces bestaan en hoe die een impact hebben op andere stappen, groeit ook het besef van het belang van afstemming en coördinatie.

Door interne communicatie te versterken, vernauw je de contacten tussen alle medewerkers. Medewerkers die elkaar kennen, met elkaar praten, ideeën kunnen uiten, voelen zich goed in hun werkomgeving en komen met 'goesting' werken. Ze zijn gemotiveerd, geëngageerd en willen dat het goed gaat met het bedrijf. Medewerkers die weten wat er leeft en waarom dingen gebeuren zoals ze gebeuren, zijn betrokken medewerkers. En die willen we allemaal, toch?

Deze blog maakt deel uit van een reeks artikelen over aan samenwerking en werkorganisatie.

Lees ook de andere blogs die in deze reeks verschenen: