Zijn onze bedrijven klaar voor de toekomst? Tijdens MNE, de grootste vakbeurs en netwerkevent voor toeleveranciers uit de maakindustrie in Kortrijk Xpo, stond deze vraag centraal. En deze vraag legde Marc Lambotte, CEO van Agoria, voor aan een expertenpanel in de Ideas Battle Arena. Benieuwd naar hun visie? Wij verzamelden de strafste quotes.


Bedrijven zijn dagelijks op zoek naar hoe ze hun efficiŽntie kunnen verhogen en hoe ze nog meer kwalitatieve producten kunnen ontwikkelen en bouwen. Klaar zijn voor de toekomst betekent ook inzetten op digitalisering en zich omvormen tot een bedrijf klaar voor industrie 4.0. Maar hoe pak je dit aan en wanneer doe je wat? Hoe omarmen bedrijven de nieuwe technologieŽn en wat zijn hierbij de obstakels? Een ander heet hangijzer is de zoektocht naar gekwalificeerd personeel. De nood aan opgeleide werkkrachten is meer dan ooit een uitdaging.

Deze themaís kreeg het panel voorgeschoteld. Stefaan Boterberg (Duracell), Luc Bovijn (Dana), Patrick Dooms (Daikin Europe NV), Bart Van der Schueren (Materialise), Dirk Torfs (Flanders Make) en Bert Lauwers (KU Leuven) gaven hun visie.†

Een bedrijf dat digitaliseert moet een duidelijke doelstelling voor ogen houden. Is het nu de kwaliteit, doorlooptijd of veiligheid? De acties die je onderneemt moeten leiden tot een efficiŽnte verbetering. Zonder duidelijke doelstelling, moet je er niet aan beginnen. -†Patrick Dooms (Daikin)

Digitalisering is een constante evolutie. Machines worden intelligenter maar moeten ook aantrekkelijk en makkelijk blijven om te bedienen. Vergelijk het met een nieuwe auto vol complexe nieuwe technologieŽn, maar iedereen begrijpt het. -†Bert Lauwers (KU Leuven)

Er zit een enorme meerwaarde in netwerking tussen bedrijven die verschillende achtergronden hebben. Hoe verschillend ze ook mogen zijn, ze hebben te kampen met dezelfde problemen. Alle bedrijven streven naar dezelfde doelstellingen: efficiŽntie en lage kosten. Je hoort uiteenlopende perspectieven en best practices waarmee je meteen aan de slag kan. -†Bart Van der Schueren (Materialise)

Daikin werd in 2017 bekroond met de Factory of the Future-award. Het verhaal paste goed in de toekomststrategie en is positief voor het imago op de arbeidsmarkt om kwalitatieve mensen aan te trekken. -†Patrick Dooms (Daikin)

Een van de belangrijkste uitdagingen waar onze bedrijven vandaag voor staan is de samenwerking met alle stakeholders in het ecosysteem. In Vlaanderen komt deze samenwerkingscultuur niet voldoende van de grond. Nochtans is dit zeer belangrijk om de juiste keuzes te maken. Met beperkte middelen kan je een grote impact hebben. Wat zijn de noden op lange termijn? Een sterke maakindustrie. En als we onze productie en productiviteit kunnen opkrikken, behoren we tot de top. -†Dirk Torfs (Flanders Make)

Onderschat de rol van partnerships niet. Duracell heeft zijn netwerk uitgebreid van 1 naar 12 partners. Dat is de enige manier om snel vooruit te gaan: je moet slimmer toepassen wat een ander doet. -†Stefaan Boterberg (Duracell)

We moeten inzetten op de mindset van sociale partners, onderwijs en de industrie. Werkzekerheid is belangrijk en het ouder publiek zit wat vastgeroest. De mindshift is nodig om een succesverhaal te schrijven en om vooruit te kunnen. -†Luc Bovijn (Dana)

Betrek je mensen bij het veranderingsproces en laat ze voelen dat ze een bijdrage kunnen leveren. We moeten aandacht hebben voor hoe mensen omgaan met technologie. Als de waarde ervan verduidelijkt wordt, leidt dat automatisch naar acceptatie. Het onderwijs speelt hierin ook een grote rol. De nieuwe technieken moeten daar meteen geÔntroduceerd worden. Nu hebben we een omwenteling nodig want de snelheid waarmee alles op ons afkomt is te groot. -†Dirk Torfs (Flanders Make)

Daikin is ingestapt in het pilootproject Duaal Leren en de ervaringen zijn zeer positief. Het is een win-win en een perfecte manier om jonge, gemotiveerde mensen warm te maken voor de job. -†Patrick Dooms (Daikin)

Om impact te hebben hebben we een radicale innovatie nodig en moeten we extremer gaan investeren. Kijk naar de Falcon HeavyÖ en wees meer als Elon Musk. -†Bart Van der Schueren (Materialise)

Duidelijk is dat ieder bedrijf zijn uitdagingen op een eigen manier aanpakt maar dat de objectieven voor velen dezelfde zijn, namelijk ervoor zorgen dat ze hun productiviteit, kwaliteit van producten en efficiŽntie kunnen verbeteren samen met hun medewerkers en gedragen door iedereen in de firma.

We zien ook dat machines meer data genereren en dat deze data een belangrijke factor spelen in het optimaliseren van de werktuigmachines. Het is belangrijk dat men duidelijk analyseert wat met deze data kan aanvangen. Dana berekent de beschikbaarheid van de machines en geeft de operatoren concrete informatie over de stand van de productie. Duracell gaat deze data gebruiken om machine fouten te voorspellen en zo stilstanden te voorkomen. Ook Daikin heeft nood aan verdere technologische ontwikkelingen om hun automatisering en productie flexibel te maken. Testen met co-robots helpt hen te onderzoeken hoe ze kunnen worden ingezet in het productieproces en zo de operator te ondersteunen. Uitdagingen genoeg, technologie in overvloed. Het komt erop aan om deze twee juist te combineren zodat die de bedrijven klaar gestoomd worden voor de toekomst.