In deze moeilijke tijden is creatief ondernemerschap noodzakelijk. Om maximaal operationeel te blijven, klanten te helpen en omzet te genereren, gingen vele leden van de Sports & Entertainment Technology Club proactief op zoek naar alternatieve oplossingen. Sommige bedrijven slaagden er zelfs in om internationale contracten in de wacht te slepen. Een overzicht.


  • ARENDSOOG

Omdat veel van hun activiteiten verbonden zijn met de organisatie van events, zijn de gevolgen voor Arendsoog behoorlijk groot. Arendsoog heeft een samenwerking opgezet met de Zoo van Antwerpen en met Planckendael. Momenteel zijn beide dierentuinen op hun best, want de planten bloeien en de dieren komen opnieuw naar buiten, maar helaas niemand kan komen kijken. Daarom biedt Arendsoog een 360°-opname aan, waardoor de dieren van heel dichtbij kunnen worden bekeken.

  •  KISWE

Als gevolg van de coronacrisis zijn alle livesportwedstrijden geschrapt of uitgesteld. Kiswe moest dan ook op zoek naar alternatieven om rendabel te blijven, en met succes. Dankzij de medewerking van verschillende bedrijven werd de allereerste lockdown-editie van de Ronde van Vlaanderen op touw gezet.

De unieke samenwerking begon toen Agoria-lid Kiswe de CEO van Flanders Classics, Tomas Van Den Spiegel, de hand reikte met het idee om de Ronde van Vlaanderen in leven te houden door er een virtuele race van te maken. Met behulp van Kiswes remote productietechnologie zou dit live event op een toegankelijke manier in beeld gebracht kunnen worden.  Kiswe kan nu rekenen op veel belangstelling om virtualrealitygames te organiseren overal ter wereld.

  • LAPAUW

Lapauw wou niet toekijken hoe ziekenhuispersoneel uren 'verliest' met het desinfecteren van bedden en trolleys. Dat zijn namelijk uren die het personeel niet aan de zorg van coronapatiënten kan besteden. Daarom fabriceerde Lapauw gespecialiseerde machines die ziekenhuisbedden en -trolleys efficiënt kunnen ontsmetten.

  • MOBILE LOCKER

Doordat festivals en andere events zijn afgelast, beschikt Mobile Locker nog over enkele duizenden geautomatiseerde lockers die mobiel en buitenshuis kunnen worden gebruikt. De units zijn uitgerust met state-of-the-artsoftware die gemakkelijk aan andere platforms kan worden gekoppeld. Deze slimme lockers kunnen worden gebruikt voor het contactloos overbrengen van goederen, om de first mile of last mile te overbruggen, voor opslag enz. Een voorbeeld is de samenwerking met Tesla, dat resoluut kiest voor Mobile Locker.

  • NEP

Omdat alle sport-, entertainment- en bedrijfsevents zijn afgelast, ging NEP op zoek naar andere mogelijkheden om zijn diensten aan te bieden. Zo kwamen ze op het idee om webcasts, webinars of (corporate) live-events te organiseren. Ze zetten al hun beschikbare resources in voor bedrijven in alle sectoren (zowel profit als non-profit), universiteiten, scholen en andere organisaties opdat ze in contact kunnen blijven en de interactie met hun doelgroep versterken.

  • RTLOC

Rtloc zorgt voor positiebepaling in sport. Aangezien de sport(evenementen)sector zwaar wordt getroffen, heeft dat ook gevolgen voor de technologie in die sector. Door de crisis kan Rtloc geen demonstraties geven in het buitenland. In het verleden waren ze bezig met de ontwikkeling van een draadloos netwerk van apparaten waarbij in een netwerk van tags alle afstanden worden berekend. Het systeem werd ontwikkeld met sport in het achterhoofd, maar het is nooit verkocht. In tijden van corona is social distancing van essentieel belang om de curve af te vlakken. Dit systeem zou kunnen zijn wat de maatschappij nodig heeft.

  • VELDEMAN

Toen de eerste evenementen werden afgelast en de eerste ziektegevallen in het land werden vastgesteld, besliste Veldeman om de vrijgekomen voorraad tenten ter beschikking te stellen van wie ze nodig had. Met een triagetent kunnen ziekenhuizen beschikken over extra ruimte om een toestroom van patiënten het hoofd te bieden. In zo'n tent kunnen de eerste COVID-19-tests worden uitgevoerd. Intussen heeft Veldeman al triagetenten opgezet voor verschillende ziekenhuizen, waaronder Maas en Kempen.

  • WNM

De voornaamste activiteiten van WNM hebben betrekking op live-entertainment, bedrijfsevents en sport op radio en tv, die volledig zijn stilgevallen. Als gevolg van deze crisis moesten ze op zoek naar alternatieven. Ze hadden gelezen dat ziekenhuizen problemen ondervinden met communicatie tussen de COVID-19-patiënten in hun kamer en het verplegend personeel.

De verklaring is meestal dat de nieuwe COVID-19-afdelingen tijdelijk zijn opgezet en dat niet alle voorzieningen beschikbaar zijn zoals in de rest van het ziekenhuis. Daarop stelde WNM het regionale ziekenhuis in Luik voor om een betrouwbaar full duplex intercomsysteem te leveren dat werkt met de smartphone van patiënten (gratis app).

  • SUPERCOLOR/PANAMA

Supercolor en Panama, met branding als corporate business, zagen een nieuwe kans in deze coronacrisis. Omdat het coronavirus zo gemakkelijk wordt overgedragen, gelden strenge voorzorgsmaatregelen m.b.t. social distancing en regelmatig handen wassen. Met hun stickers en bordjes willen ze mensen eraan blijven herinneren dat die maatregelen noodzakelijk zijn. Zij zijn het ook die zorgen voor de veiligheid van kassapersoneel in supermarkten dankzij plastic schermen.

  • CONTENT STADIUM

Content Stadium levert videocontent voor social media. De echte impact van corona begon eind februari voor dit bedrijf. Even later werden de eerste grote sportevenementen afgelast. Content Stadium moest zijn 5 vestigingen sluiten en zoeken naar steunmaatregelen voor hun kantoren in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk en de VS. Begin maart zagen ze steeds meer klanten zeer wantrouwig worden door het gebrek aan kennis dat rond corona hing. Dat heeft duidelijk invloed gehad op hun omzet. Er waren geen annulaties, maar er werden wel veel evenementen uitgesteld. 

Hun design en development teams bleven aan de slag en boden extra ondersteuning aan verschillende klanten. Ze zijn begonnen met de ontwikkeling van nieuwe functies (die binnenkort worden bekendgemaakt!). Om hun klanten te helpen met het genereren van engagement op hun online kanalen, hebben ze een gratis "Corona-template" uitgebracht. Klanten kunnen deze gebruiken om engaging, entertainende of throwback-content te creëren, bijvoorbeeld om de fans te laten stemmen op hun favoriete historische sportmoment, hun mening te vragen over bepaalde onderwerpen, quiz-spelletjes te spelen, enzovoort. Content Stadium heeft onlangs ook een contract gesloten met Lotto, dat zijn helden van het afgelopen decennium in beeld wou brengen.

  • EVS

Ondanks de coronacrisis, slaagde EVS - toonaangevend aanbieder van live-videotechnologie voor uitzending en nieuwe-mediaproducties - erin om een internationale deal te sluiten. Het bedrijf zal een Zweedse krant assisteren om hun studioproducties in goede banen te leiden. Het Dyvi-systeem van EVS blijft intussen alsmaar groeien in verschillende takken van livevideoproductie, dankzij de hoge gebruiksvriendelijkheid voor klanten. 

  • PRG

PRG, dat bekend is voor live-events, entertainment en het bouwen van scènes, wou in deze crisistijd een verschil maken. Met hun know-how staan zij momenteel patiënten en gezondheidswerkers in Berlijn en New York bij. In Berlijn zijn ze een tijdelijk ziekenhuis volledig aan het inrichten, van verlichting en gas- en waterleidingen tot 25 ton bekabeling voor de basiselektriciteitsvoorziening van de verschillende bedden. In New York helpen ze met de productie van gelaatsschermen voor gezondheidswerkers.