Een contentstrategie is een werk van lange adem en vergt continue bijsturing. Maar hoe combineer je die stapsgewijze werkwijze met een plan dat jarenlang relevant blijft? Sarah Van Landschoot van Televic Rail volgde bij de Agoria Academy de ‘Contentmarketing in b2b – Masterclass Advanced’ en vond zo de juiste richting voor haar strategie.


Televic spitst zich toe op communicatietechnologie voor niche-industrieën. Een van de deelbedrijven is Televic Rail, gespecialiseerd in passagierscommunicatie en onderhoudstechnieken voor treinen. Toen Sarah Van Landschoot (foto) er 3 jaar geleden als eerste en enige allround marketeer aan de slag ging, was er dus nog geen marketingplan. 

“De meeste van mijn collega’s zijn technisch aangelegd, dus ze communiceerden heel productgericht. De uitdaging bestond er dus in om marketing af te stemmen op de noden van onze klanten”, verklaart Sarah. “De eerste stap was persona’s opstellen. Maar bij de contentstrategie die erop volgt, komt zoveel kijken dat ik wel wat hulp kon gebruiken. Dat je met kleine stappen moet beginnen, lijdt geen twijfel. Maar de vraag is: hoe kader je die eerste stappen in een overkoepelende strategie?”

Een strategie is geen statisch gegeven

“De Advanced Masterclass bood het nodige houvast, niet alleen voor mezelf maar ook om het marketingplan intern op de kaart te zetten”, legt Sarah uit. “Na de masterclass kon ik de juiste KPI’s en doelstellingen formuleren. In eerste fase focussen we op verkeer en leads genereren. De resultaten na ongeveer een jaar zijn erg goed. Nu is het kwestie van constant te meten, testen, evalueren en de strategie daarop af te stemmen. Zo’n contentplan is namelijk geen statisch gegeven dat voor de komende jaren in steen gebeiteld is.” 

"Na de masterclass kon ik de juiste KPI’s en doelstellingen formuleren. De resultaten na het eerste jaar zijn erg goed."

Sarah Van Landschoot, marketingspecialist bij Televic Rail

Heldere structuren en modellen

Voorafgaand aan de Masterclass vindt een intakegesprek plaats met de lesgevers, waarin je je situatie toelicht en aangeeft welke struikelblokken of uitdagingen je ondervindt. Heel nuttig, volgens Sarah: “De Masterclass is toegespitst op je concrete uitdagingen. Het is een grote meerwaarde om die vervolgens af te toetsen aan de ervaringen en uitdagingen van deelnemers uit andere bedrijven en functies. Er is heel wat interactie, en je kan best wat leren van elkaar. De uitwisseling met de andere deelnemers wordt afgewisseld met heldere structuren en modellen. Ik grijp nog geregeld terug naar die slides om bepaalde tactieken op te frissen.” 

"De Advanced Masterclass is zonder twijfel een van de meest waardevolle opleidingen die ik in mijn loopbaan al gevolgd heb."

Sarah Van Landschoot, marketingspecialist bij Televic Rail

Sarah over…


…het help-hub-hero model

“Het onderscheid tussen behulpzame ‘always on’ content, periodieke content en piekcontent na bijvoorbeeld evenementen is een heel nuttige gids om je contentkalender op te stellen. In elke fase van de strategie keer ik naar dit model terug om de juiste content in te plannen.”


…de T-shaped marketeer

Mijn takenpakket is heel breed: buyer persona’s, content, social media, strategie, branding, website, SEO… Het beeld van een T-shaped marketeer vond ik dan ook verfrissend: een brede algemene marketingkennis met specialisatie in enkele domeinen. Ideaal om door de bomen het marketingbos te zien en op zoek te gaan naar de juiste partnerships. Het helpt ook om de uitdagingen als allround marketeer op managementniveau te vertalen.”


… het maturity-model

“Vaak komen collega’s aanzetten met een insteek voor een contentstuk, of een idee dat ze ergens gezien hebben en interessant vinden om te implementeren. Het gevaar bestaat dat je content op die manier gedreven wordt door losse flodders. Het maturity-model is een soort roadmap die aangeeft in welke fase van volwassenheid je marketingstrategie zit. Het helpt me om dat soort ideeën op een tijdslijn te plaatsen en pas te integreren wanneer de strategie er rijp voor is.”

 

Onmisbaar voor marketeers

“De Masterclass gaf me de juiste focus om een strategie uit te stippelen en ook stap voor stap in de praktijk te brengen. Ik zou hem zeker aanraden aan strategische marketeers en contentspecialisten die hun strategie naar een hoger niveau willen tillen. Het is zonder twijfel een van de meest waardevolle opleidingen die ik in mijn loopbaan al gevolgd heb”, besluit Sarah.  

Zelf aan de slag met contentmarketing?

De Agoria Academy-opleiding 'Contentmarketing in b2b - Masterclass Advanced' helpt u door middel van best practices en oefeningen op maat pijlsnel uit de startblokken. De volgende editie vindt plaats op 6 maart.

Schrijf u hier in!