Elnor Motors uit Wespelaar bij Haacht vervaardigt al meer dan een eeuw elektromotoren voor machinebouwers wereldwijd. Een catalogus heeft dit Vlaams-Brabantse maakbedrijf niet: op basis van klantspecifieke noden produceert het kleine series. Managing Director Tom Paesmans: “Deze regio is een logistieke draaischijf van formaat”.


Benzinepompen, koffiemaalmachines, schoenpoetsmachines, broodsnijmachines, verfmengmachines, luchtverwarmingstoestellen voor stallen, doseerpompen … De compacte elektromotoren van Elnor Motors vinden hun afzet in tal van industrieën en toepassingen. Een catalogusaanbod heeft de nichespeler niet, elke motor wordt op maat geknipt van de machine waarin hij terechtkomt. Een serie telt typisch tussen 15 en 500 stuks, goed voor zo’n 65.000 motoren op jaarbasis.

Constructeurs ontzorgen

Managing Director Tom Paesmans: “In nauw overleg met de machineconstructeur ontwerpen we de motorconfiguratie op maat van de machine waarin ze achteraf wordt ingebouwd. Dat betekent dat we de motoreigenschappen perfect afstemmen op de noden qua rendement, gebruiksgemak, betrouwbaarheid en integratiemogelijkheden. Vervolgens maken we van dat ontwerp een proefmodel. Dat wordt grondig getest, zowel in ons lab als bij de klant, en eventueel bijgestuurd. Nadien gaat de motor dan effectief in productie.”

“Door slim te digitaliseren, kunnen we nog flink wat efficiëntiewinst boeken”, Tom Paesmans

In de hoofden van het 50-koppige team zit een schat aan kennis verzameld. Unieke knowhow inzake ontwikkeling en productie, maar ook op normeringsvlak. De ingenieurs moeten tijdens het ontwerpproces van een motor rekening houden met de complexe en internationaal uiteenlopende regelgeving op het vlak van energie-efficiëntie, kwaliteit, brand- of explosieveiligheid … Tom Paesmans: “Dat we heel wat internationale certificaten op zak hebben, stelt onze klanten gerust. Want veel machinebouwers zijn zelf wat onzeker over bijvoorbeeld de efficiëntienormering of ATEX-conformiteit van hun toestellen.”

Logistieke draaischijf

Bij Elnor Motors is R&D er dus op gericht om een antwoord te bieden op specifieke klantennoden. Toch houdt het team ook nauw contact met kennisinstellingen. Met onder meer de Gentse universiteit, die fundamenteel onderzoek verricht naar de innovatieve motortechnologieën met het oog op hogere rendementen.

Maar expertise is niet de enige reden voor Elnor om bewust te kiezen voor ontwikkeling en productie in eigen land, en meer specifiek in het Leuvense. Met de nabijheid van de luchthaven van Zaventem en de Antwerpse haven is Vlaams-Brabant een belangrijke logistieke draaischijf. En die heeft Elnor Motors broodnodig, want maar liefst 95% van de omzet haalt het bedrijf uit export. Tom Paesmans: “Onze motoren vertrekken vanuit Wespelaar naar alle uithoeken van de wereld voor verdere assemblage. Dus snel en betrouwbaar leveren tegen een aanvaardbare prijs is een absolute must voor ons.”

Om de productiviteit van de fabriek op te drijven investeerde Elnor de voorbije jaren waar mogelijk in automatisatie, maar ook de werkprocessen zelf werden onder het vergrootglas gelegd. Tom Paesmans: “We dokterden een efficiëntere manier uit om onze motoren te monteren en te testen en we maakten voor onze verschillende componenten de make-or-buy-afweging. Soms is het gewoon interessanter om een stuk afgewerkt in te kopen bij een gespecialiseerde leverancier, dan het vanaf nul in huis te produceren. Tot slot investeren we volop in de integratie en visualisering van onze ontwerp-, productie- en planningsdata. Want ook door slim te digitaliseren, kunnen we nog flink wat efficiëntiewinst boeken, daar ben ik van overtuigd.”

Ontdek meer parels van de Belgische technologische industrie op www.makeitinbelgium.be