"Alles wat we bij ESRI doen, draait rond geo", steekt Frederik Waûters van wal. We beleven een crisis die wordt veroorzaakt door een virus dat verschrikkelijk snel om zich heen grijpt. Om dit te kunnen begrijpen en ermee om te gaan, is een belangrijke rol weggelegd voor de wetenschap van geo- en ruimtedata. In dat verband wil ESRI Belux zijn verantwoordelijkheid opnemen en oplossingen helpen aanreiken in België.


ESRI Belux telt 45 werknemers en bestrijkt de Belgische en Luxemburgse markt van de ESRI-groep vanuit drie vestigingen (Wemmel, Namen & Luxemburg). Het bedrijf is gespecialiseerd in de acquisitie en de verwerking van geodata en ontwikkelt, verkoopt en implementeert geografische-informatiesystemen (GIS). "Eigenlijk is 80% van alle beschikbare data geogerelateerd", vertelt Frederik Waûters, CEO van ESRI Belux. "We implementeren onze technologieën bij onze klanten en partners maar we bieden hen ook de mogelijkheid om dat zelf te doen door die technologieën via platformen ter beschikking te stellen."

Hoe verloopt het telewerk sinds de uitbraak van de COVID-19-crisis?

Frederik Waûters: We vinden onszelf opnieuw uit, zou ik zeggen, maar eigenlijk waren we ook al goed voorbereid. ESRI Belux is actief in de IT-sector en maakt bovendien deel uit van een internationale groep. Telewerk, videoconferencing enz. zijn dan ook bekend terrein voor ons. De interactiviteit die je bij 'echte' ontmoetingen hebt, zullen we op een bepaald moment echter wel gaan missen. We zijn nu al twee weken aan het telewerken en de crisis zal heel waarschijnlijk nog even duren. Daarom moeten we nadenken over hoe we de dynamiek kunnen bewaren die ontstaat wanneer mensen mekaar in levende lijve ontmoeten ... Toch ben ik heel erg onder de indruk van de resultaten die mijn teams in de huidige omstandigheden neerzetten!

Hoe ervaart u deze periode als CEO van een toonaangevend bedrijf?

Deze crisis veroorzaakt dan wel een sterke economische vertraging in tal van sectoren, maar ik zeg mijn klanten dat je er ook een kans in kunt zien. Een kans om wat meer afstand te nemen van je kernactiviteiten en strategisch te gaan nadenken. Nu is 'nadenken' zo'n beetje de corebusiness van ESRI aangezien we actief zijn op een uitermate visionaire markt.

Vertraging is ook een kans om alles eens rustig te overdenken.

Dedicated teams onderzoeken alle beschikbare data en gaan na hoe die data toegankelijk kunnen worden gemaakt en klanten ze gemakkelijk kunnen gebruiken. Maar ze moeten ook alles zien samen te brengen. Want het is net wanneer verschillende 'lagen' van beschikbare data worden gekoppeld, dat ideeën en innovaties aan de oppervlakte komen en dat vooruitgang wordt geboekt.

We luisteren naar wat er gaande is, evalueren de behoeften en doen voorstellen: dat kan een onlineplatform zijn, een applicatie of een template die toegankelijk is voor onze klanten – en anderen – en die ze kunnen gebruiken. Voor een gemeente kan het bijvoorbeeld een kaart zijn van alle winkels die open zijn, restaurants die maaltijden leveren of nog de plattegrond van een park of een wandelroute.

Hoe wil ESRI zijn steentje bijdragen in de strijd tegen het coronavirus?

Wij zijn meer dan een onderneming. We zijn ook een community van gebruikers en fervente aanhangers van technologie. Als mondiale groep hebben we de toestand aandachtig gevolgd sinds het uitbreken van de crisis in China en willen we onze community – maar ook overheden en internationale organisaties – helpen met onze analyses en onze tools. Daarom heeft ESRI Inc. een dashboard gelanceerd aan de hand waarvan je kunt zien wat er wereldwijd en in ieder land gebeurt dankzij de miljarden gegevens die beschikbaar zijn (transport, verplaatsingen, bewegingen in luchthavens, wegverkeer ...). Dat is een initiatief van ESRI op wereldschaal.

Hier in België heeft ESRI Belux ook besloten om de crisis te helpen beheren dankzij geo-analyse. Met het platform http://corona.esribelux.com/ willen we het grote publiek informeren over de corona-epidemie in het land. Dit platform bundelt een schat aan geografische en demografische informatie die voortdurend wordt bijgewerkt. Bovendien worden op het platform applicaties ter beschikking gesteld waarmee organisaties zelf aan de slag kunnen. Het gaat om applicaties waarmee onze klanten (en niet-klanten) meer informatie kunnen genereren over bijv. handelszaken, vrijwilligers, het aantal gevallen in een gemeente enz. We stellen het platform ook open voor wie nog geen gratis toegang heeft tot ESRI om het virus zo efficiënt mogelijk te bestrijden met behulp van geodata.

En op de website Helptelkander kunnen we activiteiten coördineren die worden opgestart om elkaar te helpen. Steeds meer mensen bieden hun hulp aan als vrijwilliger. Omgekeerd hebben ook veel mensen hulp nodig. Dankzij dit platform kunnen we al die mensen samenbrengen.

Denkt u dat deze crisis uw bedrijf zal 'veranderen'?

We zullen allemaal veranderen! De coronacrisis heeft een brede impact: economisch, sociaal, familiaal, persoonlijk enz. Maar als we erin slagen om ons op een creatieve en dynamische manier aan te passen, dan kunnen we beter worden. Zo zien we bij ESRI Belux al voor wie deze nieuwe manier van werken een succes is en voor wie dat niet of minder het geval is. Vervolgens zullen we conclusies kunnen trekken over wat we moeten doen om het werk in de toekomst beter te organiseren.

Een ander voorbeeld van een domein dat veranderingen zal ondergaan, zijn opleidingen. We organiseren al webinars en training- of coachingsessies op afstand; nu lanceren we onze ESRI Belux Digital Classroom, die een stapje verder gaat en het mogelijk maakt om nog interactiever te werken. Het is moeilijk om iemand die van thuis uit werkt te vragen om een cursus te volgen van 9 tot 17 uur met een middagpauze. Met dit digitale klaslokaal reiken we de building blocks voor opleidingen aan zodat iedereen op zijn tempo en naargelang van zijn interesses en levenswijze kan meedoen.


Strijd tegen het coronavirus: inspirerende initiatieven

In deze COVID-19-crisis zien bij onze lidbedrijven en andere organisaties tal van initiatieven het licht, om de epidemie te bestrijden, het verzorgend personeel en de maatschappij in haar geheel te ondersteunen of nog om de continuïteit van het werk te verzekeren.

Ontdek die initiatieven hier