Een extreem efficiënte auto op zonne-energie met een bereik tot 725 kilometer, zónder tussenstop bij een laadpaal. De Nederlandse start-up Lightyear test momenteel het eerste prototype. Exypnos uit Kruibeke speelde met zijn afdichtingtechnologie in polyurethaan een belangrijke rol om de eerste wagen in zijn soort op de weg te krijgen.


In 2013 richtten Johan Van Dyck en Stijn Langie – vandaag respectievelijk CEO en Technology & Development Manager – Exypnos op als spin-off van chemiereus BASF. Zo’n acht jaar eerder stonden ze allebei aan de wieg van de Window Spray-technologie (WST), een innovatief procedé om polyurethaan drukloos te gieten en zo verschillende elementen waterdicht en naadloos met elkaar te verlijmen. Intussen is Exypnos marktleider in Europa en China en ontwikkelde het WST-toepassingen voor de bouw-, energie- en auto-industrie.

Specialist in lichte, naadloze afdichting en verankering

Lightyear, een Nederlandse start-up die tegen 2021 elektrische wagens op zonne-energie met groot rijbereik wil commercialiseren, lanceerde dit jaar een pilootproject met twee nieuwe modellen. Om één ervan – een Tesla 3 met zonnepaneel in het dak – te bouwen, rekende  het op de expertise en ervaring van Exypnos.

“We werken beperkingen als gevolg van afdichting of verankeringen weg voor ontwerpers”, vertelt Johan Van Dyck. “We ontwikkelden een framingtechniek waardoor we een zonnepaneel in het dak van een wagen kunnen verwerken. Daarbij is waterdichtheid garandeerd en hoeven er op esthetisch vlak geen compromissen te worden gemaakt. Lightyear was enthousiast over onze oplossing en koos ons als partner voor dit innovatieve project. We zijn enorm trots om met hen het pad te effenen voor elektrische wagens op zonne-energie.”

Efficiëntie tot de derde macht

De schrik om met een lege batterij te stranden – ook wel ‘range anxiety’ genoemd – is voor veel consumenten een van de grote obstakels om een elektrische auto te kopen. De afgelopen jaren zijn er dan wel modellen met zwaardere batterijen en dus groter rijbereik op de markt gekomen, maar het prijskaartje van die wagens is navenant.  

Johan Van Dyck: “Efficiëntie is een van dé struikelblokken vandaag. Een batterij met meer opslagcapaciteit is zwaarder, waardoor de wagen op zijn beurt meer energie verbruikt. Bovendien zijn die zware batterijen een pak duurder dan kleinere types.

Door een zonnepaneel met polyurethaanframe in het dak te verwerken, winnen we efficiëntie op drie vlakken:

  • Dankzij het ingebouwde zonnepaneel kan de batterij opgeladen worden tijdens het rijden. Het rijbereik ligt dus aanzienlijk hoger dan bij een wagen die je alleen maar aan het stopcontact kunt hangen.
  • De autobouwer kan de batterij kleiner houden, wat de prijs drukt voor de consument.
  • De wagen is een stuk lichter door de kleinere batterij in combinatie met het zonnepaneel, wat het verbruik doet dalen.”

Grote interesse

De toepassing van ‘vehicle integrated photovoltaics’ wekt veel belangstelling, ook bij andere autoconstucteurs. Johan Van Dyck: “We hebben de technologie al bij enkele grote merken kunnen pitchen. Hopelijk springen zij ook mee op de kar en zijn wagens op zonne-energie binnenkort een volwaardig alternatief voor de huidige modellen met een verbrandingsmotor. Ook bus- en vrachtwagenbouwers tonen trouwens interesse in de technologie.”

Meer weten over Exypnos? Neem een kijkje op hun website.