De Belgische koekjesfabrikant Desobry gelooft vast in zijn geluksster. Dat het in Doornik gevestigde bedrijf vertrouwen heeft in de toekomst, mag blijken uit de grote investeringen in zijn productieapparaat.


Uitbreiden, automatiseren en exporteren

Dat waren de drie thema's waar CEO Thierry Huet samen met de Production Manager, de IT & Data Management Manager en de Investment & Maintenance Manager, dieper op inging voor de 23 lidbedrijven en enkele prospects van de Agoria Food & Beverage Technology Club. Aansluitend volgde een uitgebreide rondleiding in de nieuwe productie-eenheid.

2020 had niet beter kunnen beginnen voor de Food & Beverage Technology Club!

Uitbreiden

Nadat Desobry in de periode 2009-2013 al heel grote investeringen had gedaan ten belope van zo'n 20 miljoen euro, heeft het bedrijf in 2018-2019 nog eens 18 miljoen euro geïnvesteerd, dit keer in een nieuwe industriële site die alle activiteiten overneemt met betrekking tot het verpakken van koekjes en bonbons in verschillende assortimenten en de opslag ervan.

Van 1947 tot 1981 werd het bedrijf geleid door de familie Desobry. In de twee decennia daarna kwam het in handen van verschillende grote internationale voedingsconcerns (met name het Amerikaanse Pillsbury en het Britse Grand Metropolitan). In 2000 kreeg het management opnieuw de controle over het bedrijf na een management buy-out.

Automatiseren om concurrerend te blijven

Dat het bedrijf zo sterk vertrouwt op de automatisering van de productie is natuurlijk om alle marktkansen te kunnen grijpen. Desobry is de afgelopen twee jaar dan ook sterk gegroeid, met ongeveer 10% per jaar.

En het plafond is nog niet bereikt. De productiegebouwen, die in een woonwijk in Doornik staan, zullen binnen vijf jaar elders moeten verrijzen. Het huidige nieuwe gebouw is opgetrokken op een 5 ha groot terrein in een industriezone, waar het slechts een derde van de beschikbare oppervlakte beslaat. "Het is niet de bedoeling om daar schapen te laten grazen!" klinkt het bij productiehoofd Benjamin Deperrieux.

Exporteren om te groeien

De jaaromzet bedraagt zo'n 34 miljoen euro en het personeelsbestand loopt in het hoogseizoen op tot zo'n 240 medewerkers. 20% van de verkoop wordt gerealiseerd in België, in tegenstelling tot bij de Duitse concurrenten, die beschikken over een heel grote binnenlandse markt. Exporteren is dan ook van essentieel belang want daar zit de groei.

De koekjes van Desobry liggen in de rekken van retailers in zo'n veertig landen, niet alleen in Europa maar ook in de Verenigde Staten en in Azië, in het bijzonder in China.

Ook in het Verenigd Koninkrijk? "Het VK is goed voor 10% van de omzet van het bedrijf. Een harde brexit zou ernstige gevolgen kunnen hebben voor de business", waarschuwt Thierry Huet, CEO van Desobry.

Voor meer informatie over de activiteiten van de Food & Beverage Technology Club kunt u contact opnemen met François de Hemptinne (francois.dehemptinne@agoria.be).

Wat vonden zij van het event?

  • Bart Devuyst, GEA:"Het is steeds belangrijk om feeling te houden met verschillende producenten en te horen hoe zij anticiperen op een steeds evoluerende markt."
  • Marc Minne, Objective International: "De informatie over Desobry was heel nuttig en interessant. Ik heb nu een goed beeld van wie ze zijn, hoe ze georganiseerd zijn en wat hun toekomstplannen zijn. Het event was ook prima georganiseerd, al kon het tijdschema wel wat beter worden gevolgd. Al met al bijzonder leerrijk."
  • Ann Dhont, Spiromatic: "Heel toepasselijk voor de business van onze leden."
  • Mireille Janssens, Credendo: "Het was een heel mooi verhaal en een interessante rondleiding (nieuwe technologie die wordt gebruikt, maar ook de manier waarop Thierry Huet en zijn team leidinggeven).