Op 25 juni hebben de Verenigde Naties een verordening aangenomen waarin strenge eisen worden gesteld aan systemen die ervoor zorgen dat auto's automatisch op hun rijstrook blijven rijden (ALKS – Automated Lane Keeping Systems).


In bepaalde omstandigheden houdt het systeem, dat door de bestuurder wordt geactiveerd, het voertuig tot een maximumsnelheid van 60 km/u op zijn rijstrook door de laterale en longitudinale bewegingen van het voertuig gedurende langere periodes te controleren zonder dat de bestuurder hoeft in te grijpen.

Deze verordening werd uitgewerkt door de GRVA-werkgroep (Groupe de Rapporteurs Véhicules Autonomes/Automatisés) die ermee belast is om een regelgevingskader voor deze rijsystemen te bepalen.

Een van de vele technische vereisten is dat het voertuig zal moeten worden uitgerust met een zogenaamde black box, ook wel DSSAD (Data Storage System for Automated Driving) genoemd, die de omstandigheden registreert wanneer het ALKS wordt geactiveerd.

Het ALKS zal ook in overeenstemming moeten zijn met twee nieuwe verordeningen – die dezelfde dag zijn aangenomen – met betrekking tot cyberveiligheid en software-updates.  Het doel van de maatregelen in die twee teksten is om het risico dat de elektronische systemen en data worden gehackt, te beperken, wat de veiligheid van de voertuigen in gevaar zou kunnen brengen.

Deze drie verordeningen zullen in januari 2021 in werking treden. De Europese Commissie heeft bevestigd dat de ALKS-verordening in de Europese Unie van toepassing zal zijn. De verordening inzake cyberveiligheid zal vanaf juli 2022 verplicht zijn voor alle nieuwe types voertuigen en vanaf juli 2024 voor alle nieuwe voertuigen die worden gebouwd. 

Dit is een belangrijke stap met het oog op een ruimere uitrol van deze geavanceerde technologieën, die bijdragen aan een veiligere en duurzamere mobiliteit.  Bovendien zal dit regelgevingskader de innovatie stimuleren en nieuwe kansen bieden aan de economische actoren die op dit domein actief zijn.

De verordeningen van de Verenigde Naties worden aangenomen binnen het World Forum for Harmonization of Vehicle Regulations, ook wel bekend als WP.29. Dit is een werkgroep van de Economische Commissie van de Verenigde Naties voor Europa (VN/ECE) die ervoor verantwoordelijk is om een uniforme set van regelgeving tot stand te brengen voor het ontwerp van voertuigen ter ondersteuning van de wereldhandel.  Die verordeningen worden toegepast in grote delen van de wereld, waaronder de Europese Unie.  De fabrikanten moeten tijdens het homologatieproces aantonen dat hun voertuigen voldoen aan de eisen van de verordeningen die van kracht zijn in de landen waar de voertuigen in de handel worden gebracht.

Raadpleeg de verordeningen: