Agoria-lidbedrijf Aerocircular N.V. en ELG Carbon Fibre Ltd. bundelen hun krachten om een gesloten recyclingsysteem op te zetten voor CFRP-afvalstromen van vliegtuigen aan het einde van hun levenscyclus.


Koolstofvezel is een zeer sterk en stijf materiaal dat in combinatie met een epoxyharsmatrix een composiet met uitzonderlijke mechanische eigenschappen creëert. Naast in vliegtuigen wordt koolstofvezel ook gebruikt in windturbines, auto's, sportartikelen en vele andere toepassingen. Een gesloten kringlooprecyclingsysteem houdt een verschuiving in van koolstofvezel als afvalstroom naar een materiaal dat kan worden herbruikt voor productie van nieuwe materialen en componenten.

Foto's: Koolstofvezel in de staart van een A320 vliegtuig

"Vandaag de dag worden koolstofvezelcomposiet vliegtuigonderdelen meestal versnipperd en verbrand of gestort", zegt Koen Staut, CEO van Aerocircular. "Door de krachten te bundelen met ELG Carbon Fibre als een gevestigde internationale speler op het gebied van koolstofvezelrecycling, is het de ambitie om een gesloten kringlooprecyclingproces op te zetten met onze koolstofcomposiet materiaalstroom. Het is onze bedoeling om via een gezamenlijke aanpak de waarde te maximaliseren, door de verdere ontwikkeling van het recyclingproces alsook door de ontwikkeling van nieuwe producten die gebruik maken van deze geregenereerde koolstofvezel". Stein Janssens, directeur R&D, voegt hieraan toe: "De samenwerking met ELG zal een robuuste, economisch levensvatbare recyclingstroom met impact op industriële schaal mogelijk maken. Door dit te doen, bespaart elke ton koolstofvezel uit het vliegtuig die we verwerken tot nieuw materiaal, 20 ton GWP CO2eq. aan slechts 1/10e van de energie die nodig is in vergelijking met de productie van zuivere koolstofvezel."

"Het recycleren van postindustrieel afval in de vliegtuigproductie heeft de economische, technische en milieuvoordelen aangetoond die deze nieuwe klasse van materialen kan opleveren", zegt Frazer Barnes, algemeen directeur van ELGCF. "Door te werken met Aerocircular en onze activiteiten uit te breiden naar post-consumer afval van afgedankte vliegtuigen, bereiden we ons voor op de uitdaging die zal worden aangegaan wanneer koolstofvezelintensieve structuren het einde van hun levensduur bereiken. Dit is een belangrijke stap om ervoor te zorgen dat de koolstofvezelcomposietindustrie haar rol speelt bij het aangaan van de milieu-uitdagingen waar we allemaal mee te maken hebben".

Over Aerocircular en ELC Carbon Fibre

Aerocircular is een jong bedrijf dat de circulaire economie introduceert in de sector van de EoL-vliegtuigen. Met Lufthansa als eerste grote klant, een operationele site in Oostende (BE) en nieuwe locaties in ontwikkeling in Phoenix (VS) en Abu Dhabi (VAE), groeit het bedrijf snel. De recyclage van koolstofvezelcomposietmateriaalfracties die afkomstig zijn van het gedemonteerde vliegtuig vormt een belangrijke maatschappelijke uitdaging, en de volumes zullen naar verwachting drastisch toenemen met vliegtuigen van de huidige generatie, die meer dan 50 gewichtsprocent CFRP aan boord hebben.

ELG Carbon Fibre is een wereldleider op het gebied van koolstofvezelrecycling en heeft in het Verenigd Koninkrijk de eerste en grootste recyclingfabriek ter wereld opgericht. Met een enorme ervaring in het recycleren van vliegtuigproductieafval voor OEM's en Tier 1-productiebedrijven, is ELG van plan om de instroom van koolstofvezelafval ook uit te breiden naar EoL-stromen en om verwerking, nieuwe materialen en markttoepassingen in het veld te ontwikkelen - een goede match met de doelstellingen van Aerocircular.

 
Bent u winnaar ? Laat het ons weten !
U bent lid van Agoria en uw bedrijf heeft succes geboekt: belangrijke nieuwe orders, innovatie, uitbreiding, onderscheiding, bedrijfsovername.....? Laat het ons weten! Uw nieuws wordt gepubliceerd op www.agoria.be evenals in deze rubriek op Agoria Online.

Hoe doe je dat? Het is heel eenvoudig: stuur een tekst van maximaal ongeveer twintig regels (bij voorkeur met foto) naar redaction@agoria.be.