Hoe vind je de ideale match met hoogopgeleid technisch personeel? Het is een uitdaging waar veel bedrijven mee worstelen. Agoria-lid Sweco, een Europees ingenieurs-, advies- en ontwerpbureau, is vorig jaar gestart met Kazi: een online matching technologie om de perfecte kandidaten te vinden. Hoe het in z'n werk gaat, vertelt Davy Bollansée, HR Business Partner Sweco Belgium: "We twijfelden of die profielen wel te vinden waren. Maar de tool leert ons dat 60% van de ingenieurs bij een studiebureau zou kunnen passen. Dankzij de kazi-technologie hebben we nu een kwalitatief groter bereik bij de relevante doelgroep."


Waarom zijn jullie dit project gestart?

Davy Bollansée: 'Sweco is continu op zoek naar hoogopgeleide technische profielen, maar dat is uiteraard niet eenvoudig. Elk jaar rekruteren we 50 à 65 pas afgestudeerden, naast nog een 100-tal meer senior profielen. We zoeken zowel ingenieurs als bachelors, in bijna alle technische afstudeerrichtingen van bouwkundigen, elektromechanici, proceschemici,…'

'Een eerste grote uitdaging is de employer branding. Studiebureaus staan niet meteen op de radar van pas afgestudeerden, sterker nog: ze hebben eerder een stoffig imago. Elektromechanici starten vaak bij eindklanten of productiebedrijven. Pas afgestudeerde bouwkundigen en architecten gaan aan de slag bij aannemers, omdat ze denken dat ze daar een zeer divers takenpakket hebben, zowel in huis als op de werf. Nochtans is het werk bij ons ook zeer afwisselend en kan je via werk voor verschillende klanten ook verschillende processen leren kennen zowel op kantoor als in 'the field'. Wanneer we in gesprek gaan met starters geraken ze snel geboeid en komen ze vaak aan boord. De uitdaging is echter om hen tot bij ons te krijgen.'

'De tweede grote uitdaging is een job op maat aanbieden aan een groot aantal starters. Zowel voor junior als senior profielen hebben we zoveel vacatures en projecten open staan, dat we heel individueel kunnen praten en zien wat kandidaten graag willen doen. Het is een tijdrovende opdracht en niet altijd eenvoudig, maar het loont de moeite.'

Hoe zijn jullie met dit project gestart?

Davy Bollansée: 'Kazi contacteerde ons als nog jonge startup om via een speeddate-event in contact te komen met hoogopgeleide technische profielen. Hun technologie matcht verwachtingen van young talents met vacatures. Naast de vereiste hard skills identificeren ze via vragenlijsten ook de belangrijkste werkwaarden en rolverwachtingen van zowel kandidaten als werkgevers. Uit onderzoek is immers gebleken dat 4 op de 10 pas afgestudeerden binnen het jaar uitkijkt naar een nieuwe job, door een mismatch met persoonlijke waarden en verwachtingen van bij de start. Via student.be, die de app van Kazi integreerde kunnen jonge hoogopgeleide starters online of op een jobbeurs een profiel aanmaken. Ze krijgen meteen de vacatures te zien die overeen komen met hun hun soft skills en werkwaarden. De onderliggende tool werd wetenschappelijk onderbouwd en gevalideerd door de Thomas More Hogeschool.'

'Het eerste event leidde meteen naar een geslaagde aanwerving en sindsdien hebben we nog veel positieve sollicitatiegesprekken gehad. De kandidaten getuigen dat ze zonder deze technologie nooit aan ons als werkgever gedacht zouden hebben.'

'Bovendien sluit de tool goed aan bij onze manier van werken waar we job crafting doen voor elk individu. In een traditioneel gesprek spendeer je de helft van de tijd aan het uitleggen welk soort werk Sweco biedt en tast je af of dit aansluit bij de kandidaat. Door het matching algoritme worden deze aspecten al expliciet gemaakt.'

Welke resultaten hebben jullie al gezien en verwachten jullie verder?

Davy Bollansée: 'Vorig jaar hebben we een zeer succesvolle aanwerving gedaan en dit jaar deden we heel wat sollicitatiegesprekken met starters die écht passen binnen het profiel Sweco. We merken ook dat de perceptie van een studiebureau begint te veranderen.'

'Starters geven ons complimenten over de persoonlijke touch en aanpak in ons proces. We investeren enorm veel in het aanbieden van de juiste job in het juiste team aan de juiste kandidaat. Dit moet ons ook helpen de aangeworven young professionals aan boord te houden. Jongeren weten vaak nog niet zo goed wat ze juist zoeken in een job. Nu is er vaak een financieel opbod tussen werkgevers, terwijl de inhoud van een job de doorslag moet geven. We zoeken geen kandidaten die kiezen voor de grootste auto, want die zijn dan toch meteen weg als ze een lucratiever aanbod krijgen. We zoeken mensen die intrinsiek gemotiveerd zijn om voor een studiebureau te werken.'

'Ook de combinatie van digitaal (matching tool en student.be) en de offline kennismaking met Sweco op jobbeurzen is een pluspunt.'

'Vroeger twijfelden we er aan of de profielen die we zoeken überhaupt te vinden waren. Uit de data van het platform blijkt dat 60% van de ingenieurs en technische bachelors binnen een studiebureau zou kunnen passen. En dankzij de tool krijgen we de juiste profielen makkelijker tot bij Sweco. De technologie verzorgt dat soort employer marketing op een neutrale manier.'

Was het een drempel voor Sweco om samen te werken met een jonge startup?

Davy Bollansée: 'Integendeel, we vonden dat net positief. Net doordat het een jong bedrijf is en nog veel te bewijzen heeft, waren ze zeer flexibel. We hebben op deze manier een heel individueel traject kunnen krijgen en kunnen ook mee input leveren op de verdere evolutie van het platform.'

Dit sluit dan naadloos aan op de laatste vraag. Hebben jullie nog verdere plannen hiermee of met andere digitaliseringstrajecten binnen HR?

Davy Bollansée: 'De tool was in eerste instantie opgezet voor matching van young professionals. We bekijken nu samen met Kazi hoe we de doelgroep kunnen verruimen naar ervaren professionals.'

'Daarnaast investeren we sterk in candidate experience. We willen onze rekruteringsdatabase verder digitaliseren zodat correspondentie zeer eenvoudig, persoonlijk en stipt kan gebeuren. Daarnaast investeren we ook in digitaliseringstrajecten om in contact te blijven met kandidaten die nu niet geïnteresseerd zijn, maar later misschien wel.'

Over Sweco

Sweco is een groot Europees ingenieurs-, advies en ontwerpbureau dat vorm geeft aan de steden, gemeenschappen en industrieën van morgen. Het werk resulteert in duurzame gebouwen, efficiënte infrastructuur en kwaliteitsvolle industrie- en energieprojecten. In België werken 1000 mensen aan de meest uitdagende technische projecten. 

Lees ook:

Digital 4 HR: Picanol Group introduceert digitaal systeem voor coaching en permanente feedback