Hoewel de potentiële toegevoegde waarde van digitalisering wordt erkend, is “digitalisering” voor veel bedrijven nog een vaag begrip. Bovendien verhindert het dagdagelijkse werk hen soms om er een prioriteit van te maken. Tijdens dit eendaagse seminar onderzoeken we de mogelijkheden en succesfactoren voor een succesvolle digitale transformatie in uw bedrijf.


In deze eendaagse workshop verkennen we van algemeen tot zeer concreet de opportuniteiten en succesfactoren voor een geslaagd digitaal transformatieparcours bij uw bedrijf. We maken gebruik van het Digicoach-raamwerk op maat van het Belgische industriële ondernemerslandschap, onderbouwd met inzichten uit een Agoria-enquête bij 400 industriële bedrijven.

Na deze sessie zal u:

  • inzicht hebben in de digitale maturiteit van uw onderneming,
  • een eerste plan van aanpak hebben opgesteld
  • en weten hoe u met succes een digitale transformatie kunt aansturen in uw organisatie. Schrijf nu in!

Digitalisering is voor veel ondernemingen nog steeds een vaag begrip. Terwijl de potentiële meerwaarde van digitalisering voor de klant en voor de efficiëntie in de onderneming meestal wordt onderschreven, krijgen operationele bekommernissen vaak een hogere prioriteit, waardoor digitalisatieprojecten vaak vastlopen of zelfs niet eens uit de startblokken komen. De competitiviteit komt hierdoor in het gedrang, met de komst van nieuwe digitale producten en businessmodellen.

Maar groeien in digitalisering vergt effectief veel inspanning, van elk bedrijf en van de kmo in het bijzonder. Kennisontwikkeling, procesoptimalisatie, een netwerk met digitale partners, betrokkenheid en opleiding van medewerkers, de evolutie naar een vernieuwd dienstenaanbod, het doorbreken van interne silo’s en vaste gewoontes, … Er komt veel bij kijken om een positieve ROI te realiseren met digitalisering.

Misschien stelt ook u zich volgende vragen:

  • Wat zijn de algemene trends rond digitale transformatie en wat betekent dit voor onze onderneming?
  • Hoe ver staan we met onze onderneming op het vlak van digitalisering en hoe benchmarken we ons in het Belgische kmo-landschap van industriële bedrijven?
  • Hoe vinden we de juiste partners?
  • Hoe kunnen we ons als onderneming beter voorbereiden in onze interactie met partners en providers van oplossingen?
  • Hoe bouwen we een strategisch digitaal plan dat breed wordt gedragen binnen de organisatie en haar stakeholders?
  • Hoe gaan we met vertrouwen aan de slag voor een digitale transformatie?

In deze workshop vertrekken we van een breed overzichtskader om het begrip “digitale transformatie” duidelijk te omschrijven. Op interactieve wijze laten we u een inschatting maken van uw digitale maturiteit, identificeren we de digitale prioriteiten en bouwen we met u aan een stappenplan, gebaseerd op uw strategische ambities. We focussen hierbij op drie belangrijke assen:

  • Digitalisatie van processen
  • Digitale innovatie
  • Digitale cultuur

Agoria-experten begeleiden u hierbij met concrete inzichten en structuren. We maken gebruik van Belgische use cases op maat en tonen zo aan dat een succesvolle digitale transformatie niet enkel is weggelegd voor grootschalige projecten zoals Uber en AirBnB.

Op het einde van de dag hebt u een analyse van uw digitale maturiteit en een eerste plan van aanpak om uw digitalisatieproject verder uit te bouwen. U krijgt ook beter inzicht in de Agoria-tools die u hierbij verder kunnen begeleiden.

De dag omvat veel interactie met zowel de experten als met de andere deelnemers, om een maximale kennisdeling te verzekeren. 

Doelgroep

Iedereen die meerwaarde wil realiseren via digitalisatie van processen, met innovatie rond product en businessmodel, ondersteund door een digitale bedrijfscultuur.

Sprekers

  • Carine Lucas, Agoria
  • Serge Audenaert, Agoria
  • Benjamin Minard, Agoria

Programma

  • 9.00 uur: ontvangst met ontbijtkoeken
  • 9.30 uur: workshop deel 1: raamwerk voor digitale transformatie en uw digitale maturiteit
  • 12.30 uur: lunch met sandwiches
  • 13-16 uur: workshop deel 2: digitalisatie van checklist tot succesvolle implementatie
  • 16- 17 uur: afsluitend drankje en networking

Datum en Plaats

  • 13 februari, Gent: Huis Van De Bouw, Tramstraat 59, 9052 Zwijnaarde
  • 21 april, Herentals: Frame 21, Business Center, Diamantstraat 8 bus 214, 2200 Herentals 

Deze opleiding wordt ook in het Frans georganiseerd in Louvain-la-Neuve op 10 maart. Klik hier voor meer info en inschrijvingen.

Datum

donderdag 13 februari 2020, 09:00 - 17:00

Gent (VOLZET - wachtlijst mogelijk)

dinsdag 21 april 2020

Herentals

Organisator

Agoria 

Meer info

Gratis en enkel voor leden van Agoria – no show fee : 125 EUR - Maximum 20 deelnemers

Schrijf je in