Dat er uit de samenwerking van start-ups en corporates mooie dingen kunnen ontstaan, bewijzen Vinçotte en Esoptra. De expertises van beide bedrijven bleken elkaar mooi aan te vullen tijdens de ontwikkeling van twee digitale toepassingen: Digi-Tags, fysieke labels die met een QR-code toegang verlenen tot alle data over een bepaald toestel of machine, en Savitas QR, een QR-systeem dat op anonieme wijze aan contactopsporing doet in de strijd tegen het coronavirus.


In een notendop

- Inspectiebedrijf Vinçotte wil voorloper blijven in zijn sector door in te zetten op digitalisering. Om dat te doen, willen ze inzetten op diensten op afstand enerzijds en het digitaliseren van inspectieprocessen anderzijds.

- Daarvoor werken ze samen met tech start-up Esoptra, waarmee ze o.a. twee nieuwe digitale toepassingen uitwerkten: Digi-Tags en Savitas QR.

- Digi-Tags versnelt het inspectieproces en bespaart klanten en medewerkers van Vinçotte uren manueel zoekwerk.

- Savitas QR is een laagdrempelige oplossing voor anonieme contactopsporing op de werkvloer.

 

We spreken met Jonas Van hove, Innovation Manager bij Vinçotte en Alexander Carpentier, CEO van datatech start-up Esoptra.

Continu digitaliseren om futureproof te zijn

Jonas Van hove, Innovation Manager bij Vinçotte, vertelt: “Zoals elk bedrijf moet ook Vinçotte, als Belgisch marktleider in inspectie en certificatie, inzetten op digitalisering om mee te blijven. Daarbij focussen we op twee zaken. Enerzijds zetten we in op de ontwikkeling van technologische oplossingen waarmee we diensten op afstand kunnen aanbieden. Zeer actueel tijdens de coronacrisis. Denk dan aan visuele inspectie op afstand, al dan niet ondersteund door drones en robots, en ook aan audits op afstand die anders niet zouden kunnen plaatsvinden.”

“Anderzijds is er het digitaliseren van onze inspectie processen aan de hand van mobiele apps met een digitale checklist waarbij onmiddellijk na de controle een digitaal rapport wordt gegenereerd. Die digitale rapporten kunnen na afloop heel eenvoudig opgeroepen worden door het scannen van een QR-code met de Digi-Tags-applicatie. We wisten dat we deze toepassing niet alleen konden ontwikkelen en daarom gingen we in zee met Esoptra voor de ontwikkeling.” 

Esoptra’s hoofdmissie is om data nuttig te maken. CEO Alexander Carpentier vertelt. “Data moet simpel en kostenefficiënt beschikbaar zijn. Daarom ontwikkelden we het ZAZA.rocks platform – kort voor Zero App, Zero Account. We gebruiken QR-codes als de brug tussen de fysieke en de digitale wereld. Ze zijn makkelijk te scannen met een smartphone, die je nagenoeg altijd op zak hebt.” 

Op basis van ZAZA.rocks werden zowel Digi-Tags als Savitas QR gebouwd, twee open-data-toepassingen die gebruikmaken van QR-codes.

Digi-Tags: een online kopie van een fysiek product

Een eerste toepassing waar die QR-technologie zo van pas komt, is Digi-Tags. Dat zijn fysieke labels voorzien van een QR-code waarmee je toegang krijgt tot allerhande info over het product waar het label of de tag aan bevestigd is. Ze worden gebruikt door zowel de klant als de inspecteurs van Vinçotte. Via de QR-code krijgen ze toegang tot o.a. keuringsresultaten van vorige inspecties, onderhoudsattesten, vroegere rapporten enzovoort.

Data opsporen kost tijd

Op vlak van efficiëntie was er nog ruimte voor verbetering, aldus Van hove. “Veel data bestond enkel op papier en moest dus worden verzameld en achteraf in een systeem ingevoerd worden – tijdsintensief en met kans op menselijke fouten.”

Weinig struikelblokken door gedeelde visie

“De samenwerking verliep uitermate vlot, vooral doordat er omtrent de richting waar we naartoe wilden nooit onenigheden zijn geweest.”

Esoptra kwam al snel in beeld voor de ontwikkeling van een oplossing. Hoe de samenwerking tussen corporate en start-up verliep? “Het wederkerig vertrouwen tussen de leidinggevenden en jonge start-up was een aandachtspunt. In het begin hebben we dan ook enige tijd gespendeerd aan het op orde stellen van praktische zaken zoals intellectuele eigendom en exclusiviteitscontracten.

Maar al bij al verliep de samenwerking uitermate vlot. Vooral doordat er omtrent de richting waar we naartoe wilden nooit onenigheden zijn geweest. Dat was heel helder voor iedereen.”

Voor personeel verliep het overschakelen van analoog naar digitaal soepel. “Op zich is de manier van werken niet hard gewijzigd”, verklaart Van hove. De medewerkers moeten nu meer digitaal werken, op tablet en smartphone, en dat leverde voor sommigen enkele kleine frustraties op. Maar Digi-Tags is onderdeel van een grotere digitale transformatie waar heel het bedrijf in mee is, dus er was niet veel weerstand. Daarnaast hadden we verschillende ambassadeurs die de boodschap en de meerwaarde van Digi-Tags verspreidden binnen het bedrijf.”

Van hove vertelt. “We hebben het systeem op korte tijd van nul af aan ontwikkeld, grotendeels doordat we konden werken op Esoptra’s bestaand platform.”

Open data zorgt voor tijdswinst en extra transparantie

De gemiddelde tijdswinst tijdens een inspectie of controle is zo opmerkelijk dat ze makkelijk te kwantificeren valt. “Omdat er niet meer manueel gezocht moet worden naar data, wordt er bij onze klanten dankzij Digi-Tags snel efficiëntie gewonnen op vele vlakken.

“Daarbovenop stelt Digi-Tags onze klanten in staat heel transparant om te springen met hun data, waardoor ze een betere reputatie op vlak van veiligheid krijgen. Allerlei soorten klanten gebruiken het, er worden vaak zo’n 100 tot 1000-tal assets getagd binnen een bedrijf. Meer nog: de oplossing wordt door de overheid erkend als de nieuwe norm in de sector.”

Savitas QR: anonieme contactopsporing

Ook bij Savitas QR staat open data centraal. Savitas staat voor Social Anonymous Viral Infection Tracing At Scale, wat het doel van de toepassing mooi samenvat. Alexander Carpentier vertelt over het ontstaan van de toepassing. “Na de eerste coronagolf was de toon duidelijk: onze economie en mentale gezondheid kunnen geen tweede lockdown aan. Daarom moeten we alles doen om te voorkomen dat de besmettingen opnieuw de pan uit swingen.”

Contactopsporing werd al snel aangehaald als de oplossing. “De contactopsporing die de overheid georganiseerd is niet kostenefficiënt, noch schaalbaar. Daarnaast weten mensen niet altijd met wie ze contact kwamen, en staan ze twijfelachtig tegenover het doorgeven van hun contacten. Aan de andere kant heb je de gekende ‘corona-app’, waar het downloaden van een app die mogelijks data deelt voor veel mensen een drempel vormt. De publieke opinie lijkt hier moeilijk te keren, zoals we zien in andere Europese landen die zo’n app al hebben uitgerold.”

“Daarom gingen we op zoek naar iets compleet anders. We kozen ervoor bedrijven aan te spreken – waar de privacy en gezondheid van de werkgever en werknemer centraal gesteld wordt.”

Scanbare stickers die anoniem waarschuwen

Esoptra ontwikkelde stickers met QR-code die op de werkvloer geplaatst worden op plekken waar mogelijks risicocontacten kunnen plaatsvinden, zoals bijvoorbeeld een vergaderzaal. “Als medewerker scan je de code bij het starten van de vergadering, in plaats van elkaar de hand te schudden. De scanactie wordt bewaard op jouw telefoon. Indien achteraf blijkt dat je in contact kwam met iemand in het bedrijf die besmet is, dan krijg je een melding met meer info over de volgende stappen. Gedurende heel het proces wordt de anonimiteit bewaard.”

“Er moet geen app gedownload worden, er worden geen persoonsgegevens bewaard en je moet niet registreren als gebruiker van het systeem. Er worden geen GPS-gegevens of Bluetooth gebruikt. Het hele gebeuren is enorm privacyvriendelijk en daardoor een veel minder grote drempel dan bijvoorbeeld bellen met contactspeurders of een corona-app.”

Als expert in en referentie op vlak van preventie en veiligheid op de werkvloer, bleek Vinçotte de geschikte partner. Zij waren al enige tijd, op vraag van enkele klanten, op zoek naar een oplossing. Het resultaat van deze samenwerking is het Covid-19 Safe Zone-label, dat Vinçotte nu ook aanbiedt aan haar klanten. Ook Attentia, Mensura en VIAS Institute schaarden zich mee achter Savitas QR – op moment van schrijven werden al 11.000 stickers verdeeld.

Over Vinçotte

Vinçotte is het grootste Belgische geaccrediteerde inspectie-, controle- en certificatiebedrijf en biedt meer dan 220 objectieve en adviserende services op het vlak van inspectie, certificatie, conformiteitsevaluatie en opleiding. 2.000 professionals zetten zich dagelijks in om de samenleving veiliger, efficiënter en duurzamer te maken. Vanuit 16 vestigingen in de Benelux controleert en keurt het bedrijf elke dag meer dan 5.000 keer bij meer dan 60.000 multinationals, KMO’s, zelfstandigen en particulieren die vertrouwen op Vinçotte. 

Over Esoptra

Datatech start-up Esoptra ontwikkelde een dataplatform waarmee bedrijven via unieke QR codes op hun producten rechtstreeks interageren en informatie uitwisselen met klanten en eindgebruikers. De start-up werd gesticht in 2017 en heeft teamleden werkzaam in Herentals, Gent en Bangalore.


Digital Connect Week 2020

De Digital Connect Week brengt alle bedrijven samen die digitale technologie effectiever willen inzetten of een digitaal aanbod hebben. Bekijk hier het programma en schrijf u vandaag nog in!