Barco’s Healthcare Divisie werkt sinds anderhalf jaar samen met de digital product studio In The Pocket aan het dermatologisch diagnoseplatform Demetra om de detectie en opvolging van huidvlekken te vereenvoudigen en te stroomlijnen. In het kader van onze zomerreeks over HealthTech Innovators spraken we hierover met Tom Kimpe, VP Technology & Innovation bij Barco, en Jeroen Lemaire, CEO van In The Pocket.


In 2016 groeide bij Barco het idee om hun expertise in beeldkwaliteit, optische systemen en accurate sensoren nog verder in te zetten in de gezondheidszorg, en meer bepaald binnen de dermatologie. Deze markt werkte toen nog heel analoog en door een arbeidsintensieve workflow stonden huidspecialisten dagelijks onder een enorme werkdruk, en dit in tijden waar wachttijden oplopen en de tijd per patiënt beperkt is. Om daaraan tegemoet te komen, ontwikkelde Barco met Demetra een draagbaar, draadloos, gemakkelijk te gebruiken en vooral betaalbaar diagnosetoestel.

Tijdens dit ontwikkelingsproces had het projectteam bij Barco bovendien nood aan ondersteuning van een snelle en flexibele partner. Aangezien Barco zelf al meerdere succesvolle projecten had uitgevoerd met In The Pocket, was het ook nu een logische keuze om met hen in zee te gaan. Zo leverde In The Pocket extra digitale expertise en een ervaren team van software-ontwikkelaars en product designers die Barco geholpen hebben om het Demetra-project tot een goed einde te brengen.

Efficiënte en directe diagnoses

”Eén van de uitdagingen, volgens Jeroen Lemaire, is het inkorten van de lange wachttijden voor patiënten die een afspraak willen maken bij een dermatoloog. Daarom was het belangrijk om te bekijken of de bestaande workflow efficiënter kon gemaakt worden.” Als eerste stap werd de volledige bestaande workflow bestudeerd. “Als men vroeger foto’s van huidvlekken wou nemen dan moest het fototoestel naar het secretariaat, waar de digitale file manueel moest gekopieerd worden en in het juiste patiëntdossier geplaatst”, vult Tom Kimpe aan. “Dat is duidelijk niet optimaal. Gelukkig heeft Barco een jarenlange traditie van nauwe samenwerking met klinische partners. Daardoor konden we voor Demetra ook een beroep doen op ervaren dermatologen van het UZ Gent en UZ Leuven die samen met onze ontwikkelaars de gewenste flow konden bepalen, waarna hun voorstellen effectief iteratief uitgewerkt werden en gevalideerd werden in de praktijk.”

“Bovendien liep er ook een klinische studie met grote instituten zoals het UZ Gent en het UZ Leuven, maar ook met kleinere dermatologie-praktijken in Kortrijk en Meise. In die studie werd de Demetra-oplossing in een meer realistische omgeving gevalideerd en tot in detail op punt gesteld.”

Jeroen Lemaire: “Die uitgebreide testperiode was ook cruciaal om te verzekeren dat we een nuttig en kwaliteitsvol product op de markt konden brengen.” Deze werkwijze zullen Barco en In The Pocket ook in de toekomst blijven gebruiken bij de ontwikkeling van nieuwe functionaliteiten. Zo willen ze verzekeren dat bestaande en nieuwe klanten helemaal ‘on-board’ zijn met de updates die via de cloud naar het Demetra-platform gestuurd worden.  

Dankzij Demetra kunnen dermatologen nu zelf kwalitatieve foto’s nemen wanneer ze willen, ze sneller verwerken automatisch linken aan de naam van de patient.

Innovatieve oplossing met de voeten op de grond

Ondersteund door de innovatieve ontwikkelingen in artificiële intelligentie (AI), hardware of optica, zal Barco de oplossing in de toekomst steeds up-to-date houden  zodat klanten er ook op lange termijn voordeel kunnen blijven uithalen. “Ons product ‘future-proof’ houden is één van onze kernwaarden,” stelt Tom Kimpe, “omdat we geloven dat onze klanten moeten kunnen investeren in een oplossing die meerdere jaren relevant blijft voor hun praktijk. Vandaag de dag zijn AI-algoritmen nog niet in staat om betere diagnoses te maken dan de dermatoloog zelf en dient AI eerder ter ondersteuning. Doorgedreven onderzoek zorgt er evenwel voor dat de performantie van AI-algoritmen elke maand beter wordt, en dat is veelbelovend voor de toekomst”  

Volgens Jeroen Lemaire is Demetra exact wat de medische sector nodig heeft: “Demetra staat voor innovatief denken met de voeten op de grond. In de medische wereld zit je vaak gevangen tussen twee snelheden: de grote en sterk gereguleerde instituten gaan – vaak noodgedwongen – traag, maar soms kan het ook te snel gaan doordat ontwikkelaars van nieuwe solutions met te grote beloftes in een korte tijdsspanne naar de markt willen gaan. Met Demetra werd hierin de perfecte balans gevonden door een product aan te bieden dat zowel future-proof is en toch veel resultaat oplevert gebaseerd op nauwgezet onderzoek.”  

De toekomst van Demetra met de steun van Agoria

Eind januari 2019 haalde Barco voor Demetra het CE-label, waarmee het voldoet aan de geldende regels binnen de Europese Economische Ruimte, en mag Demetra binnen heel de EU verkocht worden. Toch zal Barco zich eerst focussen op de Belgische dermatologiemarkt, waarna ze willen uitbreiden richting Duitsland, en vervolgens verder kijken naar de rest van Europa.

“Op lange termijn willen we evolueren naar een ‘pay-what-you-need’ model”, legt Tom Kimpe uit. “Hierbij zullen we in de toekomst meer focussen op specifieke services die passen binnen de globale behandeling van een dermatologie-patiënt. Om op termijn terugbetaald te worden moeten we ook aan de overheid bewijzen dat het zinvol is voor de ziekteverzekering om Demetra terug te betalen. Om dit te verwezenlijken zullen we in de komende jaren noodzakelijk studies uitvoeren naar de standaardprestaties van ons platform.”

“De regelgeving rond digitale services in de gezondheidszorg verloopt vaak nogal traag, en daarom is de ondersteuning van Agoria cruciaal om deze logge machine op gang te krijgen. Door de juiste partijen met dezelfde noden op het juiste moment samen te krijgen kan onze sectororganisatie hun krachten bundelen en meer verwezenlijkt krijgen van onze stakeholders binnen de sector.” En dit gebeurt niet alleen op vlak van gezondheidszorg, maar ook bij andere innovatieve projecten rond AI en andere technologieën waarbij Agoria de belangen van de verschillende sectoren of bedrijven verdedigt bij de stakeholders. “En ook als jong bedrijf,” vult Jeroen Lemaire aan, “hebben we in het verleden regelmatig gebruikt gemaakt van de administratieve ondersteuning van Agoria bij legal support en ons personeelsbeleid. Voor een start-up maakt dat een wereld van verschil!”

Lees ook:

Benieuwd naar nog veel meer HealthTech-innovaties van Agoria-leden? Neem deel aan Agoria Digital & Telco's Closing Summer Event op 19 september, waar u deze oplossingen bovendien zelf kunt uittesten. Klik hier voor meer info en inschrijvingen.

Vind uw digitale dienstverleners

Bij de digitalisatie van uw onderneming is het niet altijd evident om de juiste gespecialiseerde leveranciers te vinden. Met onze tool DigiConnect vindt u in een handomdraai de perfecte contacten voor uw digitale transformatie. Probeer het zelf!

Ontdek DigiConnect!