Op 23 februari werden in Vlaanderen en Wallonië de "Factory of the Future"-prijzen uitgereikt. Wij laten u in een reeks artikels kennismaken met de laureaten en ontdekken waarom ze hun prijs hebben verdiend! Vandaag richten we de schijnwerpers op Agoria-lidbedrijf Delhez Tôlerie, dat door de jury werd bekroond voor zijn investeringsbeleid en de opgevoerde digitalisering.


In het kader van het project "Industrie du Futur" van Digital Wallonia heeft het begeleidingsprogramma voor maakbedrijven "Made Different Digital Wallonia" verschillende Fabrieken van de toekomst en Ambassadeurs onderscheiden. Delhez Tôlerie is een van de laureaten van Factory of the Future 2021.

Een familiebedrijf dat blijft investeren

Delhez Tôlerie is een familiebedrijf dat al meer dan twintig jaar gespecialiseerd is in het bewerken van buizen en plaat. Dankzij zijn constante investeringsbeleid van de afgelopen jaren beschikt het bedrijf over een geavanceerd machinepark om materialen zoals, staal, roestvast staal en aluminium te bewerken.

Het team telt 43 medewerkers die stuk voor stuk experts zijn in hun vak en nauw bij het bedrijf zijn betrokken. Samen verzorgen ze maatwerk van hoge kwaliteit, zowel unieke stukken als serieproductie, voor hun klanten in de sectoren robotica en machineontwerp, de farmaceutische industrie of nog de bouwsector.

Bekijk de video:

Waarom het label "Factory of the Future"?

"We zijn in de eerste plaats met het FoF-traject gestart om de inspanningen van onze teams te erkennen en om hen te bedanken voor hun dagelijkse inzet die de onderneming vlot laat draaien", vertelt co-CEO Christophe Delhez, die de onderneming leidt samen met zijn broer Stephan Delhez.

Bovendien hoopt de onderneming dat de vaststellingen van de experts en de uitwisseling tussen FoF's ertoe zal leiden dat ze zich ter discussie durft te stellen en actief gaat zoeken naar manieren om nog meer te excelleren en perfectie na te streven.

Maar eerst is er grondig over nagedacht: alles begint met de vaststelling dat ondernemingen zoals Delhez Tôlerie hun processen absoluut verder moeten digitaliseren. Gezien de omzetstijging die de afgelopen jaren werd geboekt, was het noodzakelijk om de bestellingen van klanten efficiënter te verwerken en uit te voeren om de kwaliteit van de stukken die de werkplaatsen verlaten op peil te houden.

Christophe Delhez: "Dankzij de input van adviseurs (met name van AgoriaSirris en de pôle Mecatech) beschikten we over een externe blik op onze werkmethodes en konden we verschillende verbetermogelijkheden identificeren."

Stephan & Christophe Delhez

"Zodra de doelstellingen waren vastgelegd, moesten we nog de verschillende fasen op alle niveaus bepalen en onze medewerkers betrekken bij het traject op weg naar de zeven transformaties van een onderneming van de toekomst."

Een "Factory of the Future" worden is voor Delhez Tôlerie geen doel op zich: continue verbetering is voor hen een driver geworden om morgen nóg beter te doen.

Een digitale transformatie die steunt op twee pijlers

De digitale transformatie van Delhez Tôlerie steunt momenteel op twee grote pijlers:

  • op maat ontwikkelde productiebeheersoftware,
  • betere benutting van de digitale data in de onderneming, zowel van de verschillende informaticasystemen die worden gebruikt als van de sensoren waarmee de installatie is uitgerust.

De installatie van informatica (pc's of smartphones) op iedere werkpost is dus maar het topje van de ijsberg. Door de informaticasystemen voortdurend te verbeteren en de verzamelde data te analyseren, kunnen de processen kritisch worden bekeken en aangescherpt.

"We hopen in de komende tien jaar het repetitieve of zware werk van onze teams te verlichten zodat ze kunnen focussen op taken met hoge toegevoegde waarde. Het kan met name gaan om het bieden van ondersteuning bij de productie zoals met cobots, robots of AGV's", aldus de co-CEO van Delhez Tôlerie.

Het label "Factory of the Future" is niet alleen iets voor grote ondernemingen. Eigenlijk gaat het in de eerste plaats om een mindset en om vastberadenheid, zowel bij de directie als bij de werknemers.

Christophe Delhez geeft nog het volgende mee: "Een digitale transformatie kost tijd en energie. Het is van essentieel belang om eerst duidelijk te bepalen wat de doelstellingen zijn, welke middelen daarvoor worden ingezet – indien nodig in kleinere stappen –, om de teams van meet af aan te betrekken en ieder klein of groot succes te vieren."

Download de studie #ManuMatters

"Manufacturing Matters – De industrie, een essentiële hoeksteen van onze economie"


Sinds 23 februari telt België 42 fabrieken van de toekomst. Wat maakt deze bedrijven zo bijzonder en hoe hebben ze die uitmuntendheid bereikt? Ontdek de verhalen achter de successen tijdens onze (volledig virtuele) Factory of Future Roadshow 2021!