Wat zijn de huidige challenges voor Lantmännen Unibake, de tweede grootste bakkerijgroep in Europa? En welke antwoorden formuleren zij hierop? Bart De Coninck, COO van de groep, trakteerde de leden van Agoria's Food & Beverage Technology Club op een inspirerend client seminar in Living Tomorrow (Vilvoorde), gevolgd door een B2B-netwerkmoment.


Lantmännen Unibake is, met in totaal 35 productiesites verspreid in meer dan 20 landen, de tweede grootste bakkerijgroep in Europa. Het moederbedrijf van de groep is gevestigd in Kopenhagen. In maart 2018 mocht de Belgische vestiging Bread Valley Londerzeel nog de prestigieuze titel van 'Factory of the Future' in ontvangst nemen.

Innoveren om te groeien

Naarmate de wereldbevolking groeit, worden voedselverwerkers als Lantmännen Unibake uitgedaagd om hun productiviteit te blijven verbeteren. Hiervoor zijn aanzienlijke veranderingen in de toeleveringsketens en productieprocessen nodig. "De eerste productielijn die industriële baguettes maakte, stond in Londerzeel. Twintig jaar geleden was dat een gigantische innovatie, voor ons én voor de markt. Sindsdien zijn we niet gestopt met innoveren. Terwijl er destijds zo'n 800 kilogram/uur uit de productielijn voortkwam, zitten we vandaag aan 5 ton/uur", vertelt Bart De Coninck. 

"Als bedrijf moeten we bekijken hoe we deze extreem hoge output gecombineerd kan worden met de hogere vraag naar geïndividualiseerde producten." Hier schuilt een stevige uitdaging, voor zowel Lantmännen Unibake als haar leveranciers, om een grotere maturiteit te kweken. "De bakkerij-industrie zit achter, als je dat bijvoorbeeld vergelijkt met de brouwerij-industrie. Die heeft exact hetzelfde traject doorlopen: van kleine brouwerijen tot gigantische automatisatie. Wij zitten echter in de beginfase en moeten nog door het consolidatieproces", vertelt hij.

Geglobaliseerde voedselproductie organiseren 

Lantmännen Unibake kende doorheen de jaren een sterke organische groei. "In 2015 namen wij de Finse bakkerijgroep Fazer over, waarin we de afgelopen twee jaren fors investeerden. In 2017 kwamen daar nog een fastfoodbakkerij en een kleinere bakkerij in Zweden bij. We groeien inderdaad sterk door onze vele acquisities, maar letten sterk op het goede verloop van de integratie. We gaan traag te werk, met respect voor de landen en de bedrijven", vertelt Bart.

In een geglobaliseerde voedingsindustrie groeit het belang van standaardisatie over de verschillende productiesites heen, maar eenvoudig is dat niet. "Onze groep telt in totaal 35 fabrieken. Daar zitten zowel nieuwe als ook oude productielijnen tussen. Hoe kan je moderne technologieën, in het licht van industry 4.0, aanpassen aan oudere productielijnen? Dat blijft een van onze belangrijkste uitdagingen." 

 

De asset strategy voor een vernieuwd bakkerijlandschap

Bart De Coninck  gaf ook toelichting bij de asset strategy van Lantmännen Unibake, die op lange termijn haar  hele bakkerijlandschap systematisch wil veranderen. Daarbij horen investeringen om cost competitive te zijn/blijven/worden en om de complexiteit over de 101 productielijnen te verminderen.

"In 2015 verwierf Lantmännen Unibake de Finse bakkerijgroep Faser. Naast de inspanningen op het vlak van operations (digitalisering, automatisering en versnelling van de productie), lanceerden we in Finland ook een nieuw product. Ook in Polen werd geïnvesteerd, met een green field, goed voor een productie van 60 000 buns per uur", legt Bart uit. De groep investeerde ook in Rusland, tegen de stroom in van andere bedrijven, die zich wegtrokken. "Op onze Russische site hebben wij een volledig nieuw diepvriesmagazijn gezet, om er de verdere ontwikkeling te ondersteunen."

In de asset strategy stond uiteraard niet dat de Londerzeelse fabriek in 2015 zou afbranden. "Net voor de brand hadden we een automatisch diepvriesmagazijn gebouwd, dat live gegaan was in mei 2015. Die hebben we heropgebouwd volgens een compleet nieuwe visie, met de bedoeling om er vier nieuwe broodlijnen te vestigen. Iets meer dan een jaar na de brand hebben we de eerste productielijn opgestart. De overige drie productielijnen zullen weldra volgen."

Energie-efficiënt 'from field to fork' 

Voedselproductie verbruikt niet alleen veel grondstoffen, maar gaat ook gepaard met een intensief energieverbruik. "Sustainability staat erg hoog op onze agenda. Onze producten zijn immers afkomstig uit de landbouw – een van de grootste vervuilers op het vlak van CO2-uitstoot. We doen aan R&D om producten te ontwikkelen die from field to fork een lagere impact hebben op het milieu", stelt Bart.

De groep definieerde een aantal doelstellingen die nauw opgevolgd worden. "Wij willen onze CO2-uitstoot met 40% verminderen tegen 2020", vertelt Bart. Hiervoor werd geïnvesteerd in een systeem om het energieverbruik in de fabrieken op verschillende plekken te monitoren. Deze data maakt het mogelijk om concrete acties te definiëren voor de vermindering van het energieverbruik. "Verder focussen we op het dagelijkse energieverbruik, met relatief simpele aanpassingen als ledverlichting en de optimalisatie van het transport. In Scandinavië zijn zelfs we al volledig overgeschakeld op green energy", vertelt Bart. "Alle energiebevoorrading gebeurt er via water- of windenergie. En dat terwijl we in België nog steeds green certificates moeten aankopen. We hebben hier nog een aantal stappen te zetten, maar kunnen dat niet zonder samenwerking met de overheden."

 

"The Client Seminar of the Agoria Food & Beverage Technology Club delivered our COO, Operation Director & Corporate Engineer, valuable insights and contacts to innovative companies in the area of food processing technologies. The presented companies were well-aligned to our interests and challenges. Through the discussions we identified several concrete possibilities for cooperation that we will explore by setting up test cases and try-outs. We recommend the work of the Agoria Food&Beverage Technology Club and are looking forward to their future projects."

Bart De Coninck, Chief Operation Officer
Hendrik Decock, Cluster Operation Director
Tom Ossieur, Corporate Engineering Manager