Op 23 februari werden in Vlaanderen en Wallonië de Factory of the Future Awards uitgereikt. Wij laten u kennismaken met de verschillende winnaars en leggen uit waarom zij deze titel verdienen! We beginnen deze reeks met de Danone-site in Rotselaar. Die werd door de jury, bestaande uit leden van Agoria en Flanders' Food, geprezen om haar lokale, mensgerichte en "Zero Impact"-aanpak.


Danone Rotselaar is een bedrijf dat gespecialiseerd is in zuivelproducten, waaronder de beroemde Actimel-yoghurtdrank. Het bedrijf brengt ook water, babyvoeding en medische voedingsproducten op de markt. Danone is sinds 1930 in België aanwezig en heeft nu meer dan 1.600 mensen in dienst. De fabriek in Rotselaar heeft meer dan 470 werknemers. Ze is een van de belangrijkste productiesites van de groep in België en ook in Europa en een pionierssite op het gebied van innovatie.

De jury, die bestaat uit leden van de Agoria en Flanders' FOOD, prees de lokale, mensgerichte en "Zero Impact"-aanpak op het gebied van milieu van de productiesite van Actimel, Danone Fruit, Activia Fruit en Light & Free. Drie andere fabrieken ontvingen ook voor het eerst de titel van "Fabriek van de Toekomst" en vijf productiesites verlengden hun titel tijdens de jaarlijkse ceremonie, die werd voorgezeten door Agoria en Sirris.

Op 23 februari mocht de productiesite van Danone in Vlaams-Brabant de titel van "Factory of the Future" in ontvangst nemen. De fabriek, die onlangs Hare Majesteit de Koningin en Emmanuel Faber, CEO van Danone, mocht ontvangen op het SDG Changemakers event3, versterkt haar positie als innovatieve en strategische fabriek verder. Dit niet alleen binnen het bedrijf in Europa, maar ook lokaal in Vlaanderen. De productiesite was tevens host voor de lancering van de Belgian Alliance voor Climate Action4, in aanwezigheid van Emmanuel Faber.

Een lokale strategie die de bedrijfsdoelstellingen versterkt 

De fabriek vormt sinds 1960 een integraal deel van de gemeente Rotselaar. In de loop der jaren zijn op lokaal niveau sterke partnerschappen ontstaan. Zo voorzien lokale melkveehouders de fabriek bijvoorbeeld van verse melk. Alle zuivelproducten van de vestiging in Rotselaar worden gemaakt van melk uit de regio (gemiddelde straal van 70 kilometer rond de fabriek). Meer dan 25 jaar geleden werd Actimel in België ontwikkeld en gelanceerd samen met Franse onderzoeksteams. De partner die instaat voor de verpakking van de Actimel-fles bevindt zich zelfs op de productiesite. De fabriek onderhoudt ook een directe communicatielijn met haar buren, waarbij de nadruk ligt op transparantie, communicatie en respect. Een ander opvallend feit dat niet onopgemerkt bleef bij de jury, is dat het vaak Danone-werknemers zijn die rechtstreeks instaan voor de degustaties van nieuwe producten in voedingswinkels. 

"Danoners" in de schijnwerpers

De afgelopen maanden waren bijzonder uitdagend voor de mensen op de site van Rotselaar, net zoals voor de hele voedingssector: zij bleven naar hun werk gaan, volgens strikte hygiënemaatregelen, om ervoor te zorgen dat de supermarktrekken voor de consumenten gevuld bleven. Danone zette zijn helden die dagelijks zorgen voor lekkere voeding in de kijker via #FoodHeroes op zijn verschillende communicatiekanalen.  

De teams van Rotselaar hebben een zekere autonomie bij de planning van hun werk en zijn uitgerust met de nieuwste digitale tools ter ondersteuning. De uitrol van tablets en cobots maakt hiervan deel uitWerknemers mogen, in het kader van specifieke projecten, ook regelmatig andere Danone- of partnerbedrijven bezoeken om nieuwe processen te leren kennen. Ten slotte volgt elke operator een uitgebreid, op maat gemaakt opleidingsprogramma, met aandacht voor doorgroeimogelijkheden. Onder de verschillende werkgroepen is de werkgroep "Digital", die uit 30 vrijwilligers bestaat, het vermelden waard. Deze groep test digitale oplossingen en legt ze aan de rest van het team uit via regelmatige informatiesessies. 

Elke werknemer heeft één Danone-aandeel en is dus aandeelhouder van de onderneming. "Door van elke werknemer een aandeelhouder van het bedrijf te maken, krijgen al onze operatoren de kans om de toekomst van het bedrijf mee te bepalen", legt Jurgen Berckmans uit. Dit gebeurt ook door middel van driemaandelijkse en jaarlijkse enquêtes over de praktische werking en de prioriteiten van het bedrijf en hoe de werknemers zich hierbij voelen. 

Een Zero Impact-aanpak op het vlak van milieu  

De Danone-groep heeft aangekondigd tegen 2050 CO2-neutraal te willen zijn voor haar volledige waardeketen. De fabriek in Rotselaar, die dit doel alvast dit decennium wil bereiken, speelt daarin uiteraard een rol. Het heeft haar CO2-uitstoot al met meer dan 48% verminderd in vergelijking met 2015 (scope 1 en 2)4. De gebruikte elektriciteit is uitsluitend afkomstig van hernieuwbare energiebronnen.  

  • Full scope betekent: scope 1 + 2 + 3 (scope 1 = broeikasgasemissies uit bronnen die eigendom zijn van of gecontroleerd worden door een federale instantie, scope 2 = broeikasgasemissies die het gevolg zijn van de opwekking van elektriciteit, warmte of stoom gekocht door een federale instantie, scope 3 = broeikasgasemissies uit bronnen die geen eigendom zijn van of gecontroleerd worden door een federale instantie, maar die verband houden met activiteiten van de instantie)

"Ons ‘One Planet. One Health’-kader wordt heel concreet vertaald in onze verschillende procedures en technologieën. Zo hebben wij onlangs een nieuwe waterzuiveringsinstallatie in gebruik genomen. De fabriek hergebruikt tot 75% van het verbruikte water, waardoor meer dan 500 miljoen liter water per jaar wordt bespaard," zegt Jurgen Berckmans, directeur van de productiesite in Rotselaar. Dit is technologie die inspireert en die zal worden geïmplementeerd in andere Danone-fabrieken over de hele wereld. Door de principes van de circulaire economie te integreren in haar activiteiten, heeft de productiesite haar grondwaterwinning tot 75% verminderd.   

Ongelofelijke flexibiliteit

De machines en technologieën in Rotselaar zijn state-of-the-art en op maat gemaakt voor de site. De veiligheid van de werknemers is cruciaal voor het bedrijf, en elke "Danoner" wordt aangemoedigd om hieraan een actieve bijdrage te leveren.  

De fabriek werd ook erkend om haar ongelofelijke flexibiliteit en wendbaarheid. De jury was onder de indruk van het feit dat Danone zijn verpakkingen continu evalueert en van de hieraan gekoppelde evolutie naar verpakkingen met een hogere recycleerbaarheid. Het team van Rotselaar slaagde er zo in de gebruikte hoeveelheid plastic in het Actimel-flesje met de helft te verminderen. Een Belgisch en Europees transversaal projectteam van 30 personen maakte bovendien in het midden van de COVID-19-pandemie de ontwikkeling van een nieuwe productielijn, voor Actimel Plantaardigmogelijk in een recordtijd van 6 maanden.  

De site van Rotselaar is vandaag één van de eerste "hybride" fabrieken van Danone: ze produceert zowel zuivelproducten als plantaardige alternatieven. "Deze erkenning bewijst dat onze productiesite niet alleen een vlaggenschip is voor Danone, maar ook in België een voorloper is. Dat is iets waar we trots op mogen zijn. We hadden deze prachtige erkenning nooit kunnen bekomen zonder onze medewerkers, onze Food Heroes, en onze vertrouwde partners," besluit Nathalie Pfaff, Country Manager Danone BeLux. 


Over Danone België

Danone is een toonaangevend multilokaal voedings- en drankbedrijf dat voortbouwt op snelgroeiende, op gezondheid gerichte categorieën in 3 segmenten: Zuivel- en Plantaardige producten, Waters en Gespecialiseerde voeding. In 2019 realiseerde het bedrijf een omzet van €25,3 miljard. Het bedrijf is aanwezig in meer dan 120 landen, met meer dan 100.000 medewerkers. Met zijn actiekader 'One Planet. One Health', dat gebaseerd is op de overtuiging dat de gezondheid van mensen en de gezondheid van de  planeet nauw met elkaar verbonden zijn, wil Danone gezondere en meer duurzame eet- en drinkgewoonten promoten. Om deze voedselrevolutie te versnellen en duurzame en rendabele meerwaarde te creëren voor al zijn stakeholders, heeft Danone negen doelstellingen voor 2030 gedefinieerd en als eerste beursgenoteerde onderneming het statuut van "Entreprise à Mission" in Frankrijk aangenomen. Danone verbindt zich ertoe om op een efficiënte, verantwoorde en inclusieve manier te werken, in overeenstemming met de Sustainable Development Goals (SDGs) van de Verenigde Naties. Tegen 2025 wil Danone één van de eerste multinationale ondernemingen worden die B Corp™ gecertificeerd is.  

Al Danone's Belgische entiteiten Alpro, Dairy & Plant-Based, Waters en Specialised Nutrition zijn B-certified Corp™. Met merken als Danone, ActiviaActimelLight&FreeOikosDanio, Alpro, ProvamelevianVolvic, BadoitNutrilonOlvarit en Fortimel en zijn productie- en distributievestigingen in Rotselaar en Wevelgem is Danone een belangrijke speler op de Belgische, Europese en exportmarkt. Danone heeft in België meer dan 1.800 mensen in dienst. De entiteit Dairy & Plant-Based stelt 600 mensen tewerk, waarvan 470 op de site van Rotselaar, en ongeveer 90 melkleveranciers uit de regio bevoorraden de fabriek dagelijks met verse melk. De site werd in 2021 uitgeroepen tot Factory of the Future. Alpro stelt in België 1.000 mensen tewerk, waarvan 800 in de fabriek in Wevelgem. Danone Waters Benelux telt ongeveer 20 medewerkers en opereert als een dynamische KMO binnen Danone. Nutricia heeft 180 mensen in dienst die zich elke dag inzetten om producten en diensten aan te bieden voor jonge ouders en voor patiënten die aangepaste voeding nodig hebben. 

Meer info: www.danone.be en www.danone.com 



Download hier de #ManuMatters-studie
 

«Manufacturing Matters - 'De industrie, een essentiële hoeksteen van onze economie'»

Lees ook: