"Wow, maar papa, die neushoorn is niet echt hé?" Ik hoor het mijn kinderen nog vertwijfeld zeggen tijdens een bezoek aan de zoo. Voor hen is een mix van fysieke en virtuele realiteit de evidentie zelve. Dat zij deel uitmaken van een heel nieuwe generatie, is duidelijk. Natuurlijk kun je dino's zien wandelen in de tuin of je favoriete spiderman-bed via augmented reality in je eigen kamer uitkiezen.


We maken op dit moment een nieuwe vloedgolf van augmented en virtual reality mee. Wat voor sommigen gadgets zijn, is voor anderen een springplank naar tal van ideeën met een wezenlijke bijdrage aan hun organisatie en de maatschappij. Wat als je kan experimenteren en leren in een digitale kopie van de wereld, zonder daarbij grondstoffen op te offeren of productielijnen stil te leggen? Wat als AR, IoT, Blockchain en AI ons naast het terugkeren in de tijd ook letterlijk een kijkje laten nemen in de toekomst om er beter op te anticiperen? Als een soort buienradar voor productieprocessen. 

Geoffrey Hamon: "AR Cloud zal de manier waarop we omgaan met informatie op zijn kop zetten."

Stel je voor dat we objecten, machines en (wie weet?) mensen een digitale tweeling kunnen geven die hen volgt in de echte wereld. Een digitale kopie die extra informatie weergeeft, waarbij je je niet langer de vraag stelt wat echt is en wat virtueel. Want nu wordt dat nog een 'extra' kopie genoemd, maar straks smelt het digitale en fysieke samen tot één authentieke wereld. Dan krijgen we het wellicht niet meer uitgelegd waarom we ons zo lang hebben laten beperken door zogezegde fysieke belemmeringen. 

Technologiegewijs staan we heel dicht bij het realiseren van de ideeën hierboven vermeld. Zoals dit jaar, met de introductie van de 'AR Cloud'. De AR Cloud is zo'n digitale kopie van de wereld, in de vorm van een digitale laag, die mee evolueert en hem verrijkt met anders onzichtbare informatie. Die digitale laag is overal aanwezig en ook jij hebt er te allen tijde toegang toe. Meer zelfs, jij maakt er deel van uit, geeft ze mee vorm en helpt ze levendig houden. Eens deze interface doorbreekt – en dat gaat gebeuren – zal het de manier waarop we met informatie omgaan op zijn kop zetten. De AR Cloud vormt de start van een nieuw tijdperk. 

"Ondernemers kunnen van gamers nog leren om hun ontwikkelingen niet krampachtig af te schermen maar net te delen met de community."

We hebben nu mensen met visie nodig, die in functie van hun bedrijf en activiteiten nadenken over het verbeteren of zelfs heruitvinden van de vertrouwde manier van werken. Durfals, die bereid zijn met open geest opnieuw te beginnen, nieuwe services te bedenken en nieuwe businessmodellen te introduceren. Kortom, gevestigde waarden, start-uppers en ontwikkelaars die samen de volgende stap zetten. 

Tegelijkertijd blijft een vraag mijn aandacht trekken: hoe zal onze rol als mens geïntegreerd worden in die wereld van VR, AR, big data, blockchain en AI? Hoe verlicht en verandert die technologie de bestaande beroepen voor ons? Industrie 4.0 gaat immers niet over technologie omwille van de technologie. Een kerntaak is het ten volle benutten van onze talenten, het maximaliseren van de meerwaarde die we als mens in een proces kunnen inbrengen. Onze knowhow delen via AR- en VR-platformen om onszelf, de organisatie en de maatschappij naar een nog hoger niveau tillen is een idee dat mij wakker houdt. Hoe we kennis kunnen capteren en op een effectieve manier kunnen aanbieden aan anderen, zonder er ons onveilig of ongemakkelijk bij te voelen, is mijn focuspunt voor de komende maanden. 

"Wat zal in die wereld van VR, AR, big data, blockchain en AI onze rol zijn als mensen?"

De toegankelijkheid van technologie maakt het steeds verleidelijker om ze toe te passen, "omdat het kan". Om enkel te focussen op harde efficiëntie, technologische vooruitgang, zonder rekening te houden met de integratie met ons als mens. Het hiervan bewust zijn helpt me alvast kritisch te blijven en in de praktijk de tijd te nemen om met de eindgebruikers mee te evolueren, de mens centraal te blijven stellen. 

Intussen laat ik het niet na om verder te dromen, me verder te laten inspireren door creatieve YouTube-filmpjes, nieuwe gadgets, de ongeremde creativiteit van mijn twee knullen en de authenticiteit van het leven dat zij uitstralen. En de sporadische neushoorn, uiteraard. 

Geoffrey Hamon, Howest, stelt samen met zijn team op 12 september de resultaten voor van hun studie naar evoluties in augmented en virtual reality, tijdens de Virtual Reality Check & Matchmaking voor Industrie 4.0.

Wie is Geoffrey Hamon?

Geoffrey Hamon sprong mee in de eerste lichting van de unieke Howest bachelor Multimedia en Communicatie Technologie, waarna hij een master industrieel ontwerpen (Howest) en een master-na-master Artificiële Intelligentie (KU Leuven) volgde. Tien jaar terug begon hij aan een doctoraatstraject in de psychologie met als onderwerp visuele perceptie in Virtual Reality en een focus op kennistransfert. In Howest startte hij inmiddels de onderzoeksgroep van Digital Arts & Entertainment met onder andere de AR/VR-track. Gedreven door de nieuwe golf van AR/VR-technologie en zijn passie voor cognitieve wetenschappen kruipt hij terug in de rol van onderzoeker met aandacht voor industriële toepassingen.

De maakindustrie is in volle transformatie. Maakt u van deze uitdaging een opportuniteit en wil u aan de slag rond belangrijke doorbraakdomeinen? Via deze #ManufacturingCommunity komt u alles te weten over de diverse bouwstenen, zij die u reeds voorgingen en het eco-systeem waartoe u toegang hebt.

Surf naar de Manufacturing Community