Johan Van Looy, directeur Strategie bij De Lijn, gaf tijdens het laatste Smart Cities Forum toelichting bij de plannen van de Vlaamse vervoersmaatschappij voor de komende jaren.


Dat was geen teleurstelling aangezien er zware investeringen in intelligente mobiliteit op het programma staan. "Een eerste ambitieuze doelstelling is de elektrificatie van het net. Zo zullen tegen 2025 meer dan 900 bussen goed voor een derde van het rollend materieel worden vervangen door elektrische exemplaren, waardoor we in de dertien grootste steden van Vlaanderen over een 'elektrisch aanbod' kunnen beschikken. Een investering die op 600 miljoen euro geraamd wordt"

De bussen zijn echter maar een deel van het investeringsverhaal want elektrificatie vereist ook aangepaste infrastructuur. "Omdat de autonomie van de bussen minder groot is, moet worden voorzien in gedecentraliseerde laadpunten, 'mobility hubs' genoemd." Momenteel zijn tests aan de gang in Antwerpen, Leuven, Gent en Brugge.

Automatische voertuigen

Maar De Lijn kijkt nog verder in de toekomst. Johan Van Looy: "Tegen 2030 willen we beschikken over een uitgebreid aanbod geautomatiseerde voertuigen. Vanaf 2021 zullen met elf autonome shuttles het aanbod verzekeren in het industriepark van Zaventem en in de luchthavenzone. De eerste voertuigtesten vinden dit jaar nog plaats" In een verder stadium zijn al proefprojecten gepland in Antwerpen, Mechelen, Genk en Leuven.

Naast die investeringen in infrastructuur mikt De Lijn ook op de vraag naar 'zachte' en multimodale mobiliteit. "We gaan ons aanbod uitbreiden met deelfietsen, deelauto's en andere openbaar vervoer. Dat willen we doen door partnerships te sluiten met andere mobiliteitsspelers zoals de NMBS, Cambio en Bluebike." De Lijn werkt overigens aan een onlineplatform om dat multimodale aanbod vlot te kunnen gebruiken.