De keynotespreker tijdens de Digital Connect Week van Agoria is Prof. Dr. Ivanka Visnjic: professor in innovatie aan de ESADE Business School en hoofd van het Institute for Innovation and Knowledge Management. Ze is expert in innovatie van businessmodellen voor de maakindustrie, en zal in haar keynote focussen op de succesfactoren van digitale innovatie. “Echte innovatie is onmogelijk zonder je businessmodel te transformeren.”


Digital Connect Week 2020

In welke fase zit uw bedrijf op de weg naar technologische innovatie? In haar keynote tijdens de Digital Connect Week op donderdag 1 oktober zal Prof. Dr. Ivanka Visnjic dit model haarfijn uit de doeken doen, de grootste uitdagingen van elke fase identificeren én oplossingen aanreiken om de volgende stap te nemen.


Reserveer hier uw plaats voor dit volledig digitale event.

“Hoewel de aandacht voor digitalisering de laatste jaren enorm is toegenomen in Europa, ligt er nog veel innovatiepotentieel bij bedrijven”, zegt Ivanka Visnjic. “Zeker in vergelijking met hun Amerikaanse en Aziatische collega’s. De belangrijkste succesfactoren voor innovatie schuilen in het businessmodel.” Ivanka Visnjic definieert drie fases van innovatiematuriteit. Tijdens haar keynote gaat ze dieper in op de uitdagingen en opportuniteiten in elke fase.   

Fase 1: efficiëntie in de waardeketen

“Technologische innovatie gebeurt niet van de ene dag op de andere, maar vergt investeringen en een stapsgewijze aanpak”, zegt Ivanka Visnjic. “De eerste fase richt zich op de efficiëntie binnen de waardeketen, wanneer bedrijven digitale tools aanwenden om hun productontwikkeling te verbeteren. 

De digitalisering van processen als interne communicatie of productmanagement verhoogt de efficiëntie binnen het bedrijf, bijvoorbeeld door een ERP-systeem te implementeren. COVID-19 heeft deze tendens aanzienlijk versneld. Veel bedrijven veranderden hun visie op digitale tools van nice to have naar topprioriteit. In deze stap blijven bedrijven nog steeds vertrouwen op klassieke productiemodellen met een marktgerichte waardeketen: eenrichtingsverkeer van leverancier over producent naar eindklant.” 

Fase 2: digitale transformatie in de supplychain

“De meeste Europese maakbedrijven zitten momenteel in deze fase: de evolutie van een productgebaseerde naar een oplossingsgerichte aanpak”, aldus Ivanka Visnjic. “Met andere woorden: een verschuiving van een lineaire supplychain naar een wendbaar en klantgericht model. De specifieke noden van klanten vormen daar meestal de aanleiding voor. Eindgebruikers verwachten oplossingen op maat, en gestandaardiseerde productiemethodes volstaan niet om die te ontwikkelen. 

Terwijl de eerste fase de efficiëntie binnen het bedrijf verhoogt, is de tweede gericht op efficiëntie en flexibiliteit in de volledige supplychain. Digitale technologieën zoals RFID (slimme labels) ondersteunen de verhoogde complexiteit in die keten. Dit model legt meer verantwoordelijkheid bij leveranciers: hun kwaliteit en efficiëntie hebben een rechtstreekse impact op het ontwikkelingsproces.”   

Fase 3: een generatief ecosysteem

“De grootste uitdaging voor maakbedrijven uit fase 2 is de stap naar een echt samenwerkingsmodel”, legt Ivanka Visnjic uit. “Industrie 4.0 omvat een complex geheel van slimme technologieën en oplossingen. De klassieke werkwijze van maakbedrijven is niet geschikt om deze zelf te ontwikkelen. Het ultieme businessmodel voor technologische innovatie is dan ook een ecosysteem waarin maakbedrijven en digitale spelers samen aan het ontwikkelen slaan.”   

“De maakbedrijven functioneren dan niet als opdrachtgever, maar als platform voor innovatie: ze delen hun data, digitale infrastructuur en R&D-kennis met gespecialiseerde ontwikkelaars. Het klassieke systeem van onderaanneming maakt plaats voor cocreatie.

Dit model staat of valt met vertrouwen: een ecosysteem bouwen is een sprong in het diepe, waarbij bedrijven voor een deel de controle uit handen geven. Op de weg naar innovatie is dat wellicht de meest radicale verandering en de grootste uitdaging. 

Kortom: technologische innovatie is alleen mogelijk als je het businessmodel  ingrijpend transformeert. Het goede nieuws is dat deze aanpak rendement oplevert in elke stap van het proces”, besluit Ivanka Visnjic.