Om contentmarketing succesvol in te zetten voor uw onderneming, is een theoretische basiskennis onmisbaar. Al valt er ook heel wat te leren uit de inzichten van collega-marketeers. Dit zijn de 7 beste tips die Agoria in de voorbije jaren bij leden sprokkelde.


1. Alles begint bij interne communicatie

Sterke contentmarketing begint met een vlotte samenwerking en communicatie binnen het marketingteam. “Het is essentieel dat de verantwoordelijke voor sociale media en de verantwoordelijke voor de website, e-mailings, blogs een perfecte tandem vormen,” benadrukt Didier Grapeloup, Digital Representative bij Bosch. “Een goede communicatie heeft een positieve invloed op de contentmarketing, zélfs op de sales resultaten.”

2. Leg uw oor te luisteren bij de doelgroep

Om uw doelgroep echt te leren kennen, is het belangrijk te weten wat hen bezighoudt. Volgens Liesbet Meesschaert, Campaign Marketing Manager bij Clickshare, doet u dat best door te beginnen met een rondvraag bij die doelgroep. “Om ons doelpubliek echt te leren kennen, wilden we van hen horen wat hen bezighoudt. Uit die rondvraag haalden we een schat aan informatie die we vervolgens gebruikten in sales pitches en spreekgelegenheden, maar het werd ook de basis voor onze content.”

3. Betrek uw medewerkers

Binnen elk team en op elk niveau van uw organisatie zit een schat aan inzichten die kunnen helpen bij het bereiken van uw doelgroep. Laat deze kostbare knowhow niet liggen en betrek al uw medewerkers bij de contentcreatie. Bij de Belgische dochter van de internationale technologiegroep GEA begrijpen ze heel goed hoe dat moet. Bart De Vuyst, Head of Equipment Sales GEA Belgium: “We vragen aan elke collega input en betrekken iedereen bij de keuze van de thema's waarrond we onze contentmarketingcampagnes opzetten." Het sprokkelen van die ideeën kan eenvoudigweg via een e-mailoproep of een invulformulier op het intranet.

4. Verlies relevantie nooit uit het oog

Creatieve content kost al snel een flinke duit, terwijl onderzoek naar de precieze verzuchtingen van uw klanten erg tijdsintensief is. Ruimte voor beide ontbreekt vaak in de hectische marketingwereld. Probeer daarom steeds af te wegen of de creatieve saus een meerwaarde biedt voor het verhaal dat u wilt brengen. Is de content op zichzelf ijzersterk, dan is dat vaak niet echt nodig. Maar let op: inzetten op creativiteit mag nooit een excuus zijn om relevantie uit het oog te verliezen. “Om echt te scoren, combineer je creativiteit met relevantie: sterke verhalen die origineel verpakt, onderbouwd en relevant zijn voor de doelgroep,” beklemtoont Muriel Reyserhove, Corporate Content & Digital Strategist bij Cegeka.

5. Slimme distributie

Het contentproces houdt niet op bij het schrijven en plannen van uw content. Zonder goede distributie en doelgerichte communicatiekanalen in het achterhoofd gaat elke boodschap – hoe sterk die ook mag zijn – verloren in de massa. Dat weet ook Ellen Malfliet, Marketing en Communications Officer bij Unifly: "Als je iets prachtigs hebt gemaakt en niemand ziet het, kan je evengoed staan roepen in de woestijn. Het is daarom belangrijk om samen te werken met je doelgroep," besluit ze. Probeer de vooropgestelde buyer persona’s en hun journeys af te stemmen in het beginstadium van het contentcreatieproces. Zo is uw kalender alvast optimaal afgestemd.

6. Gebruik tools voor uw content planning

Er is niet één juiste manier om een content planning op te stellen. Er zijn veel tools beschikbaar om samen met uw team content te creëren, te verspreiden en te analyseren. Toch is er één belangrijke voorwaarde. Annabelle Pauwels, Digitale Marketeer bij Orfit Industries: "Je kan gerust honderd verschillende tools gebruiken voor content marketing, zolang ze maar met elkaar blijven samenwerken".

7. Recycleren, recycleren, recycleren!

Contentcreatie vraagt heel wat tijd en inspanning. Ga daarom op zoek naar manieren om uw content op een creatieve manier te recycleren. Ellen Malfliet (Unifly) legt uit: "Het materiaal dat je gemaakt hebt, kan je best hergebruiken om nieuwe, relevante content te maken. Je kan de inhoud van een video bijvoorbeeld gebruiken om een infografiek te creëren of een testimonial-artikel te schrijven." 

Ook aan de slag met contentmarketing? Schrijf u hier in voor de volgende editie van 'Contentmarketing in B2B - Masterclass Fundamentals' op vrijdag 13 maart.