Contentcreatie is geen losstaande inspanning: het is deel van een proces dat u maar beter goed uitdenkt. Zonder stevige omkadering en welomlijnde doelen verliest het zijn functie. Dat weet ook Ellen Malfliet, Marketing en Communications Officer bij Unifly: creatie vloeit voort uit een gedegen planning en is afhankelijk van slimme distributie. Wij spraken haar op Agoria Marketing Community LIVE.†


Denk: bruikbaar brainstormen

Een geslaagde planning is de vrucht van een constructieve brainstormsessie. Daar schiet het contentcreatieproces in gang. Ellen Malfliet: "Als je de planning goed wil doen, waarom ga je dan niet kijken in de wereld van de experts? Niemand kan dat zoals journalisten dat kunnen. Zij wachten ook niet op wat die dag toevallig hun bureaus binnenrolt."

Tijdens het creatieve denkwerk vooraf neemt u verschillende invalshoeken onder de loep. In welke topics wordt een thema het best opgesplitst? Welke formats zijn het meest geschikt? En naar welke landingspagina voert die content het doelpubliek? Daar broedt u niet alleen op, maar met een team waarin uiteenlopende skills goed vertegenwoordigd zijn: de manager waakt over de deadlines, de artdirector vuurt ideeŽn af en de marketeer anticipeert op het doel dat de content moet dienen.

Verdeel: doordacht plannen

Na het creatieve denkwerk kunt u een redactievergadering in het leven te roepen. Een aloude kwestie in de journalistieke wereld. "Alles wordt van tevoren grondig voorbereid en klaargezet, zodat de content op punt staat voor die de wereld in gaat", licht Ellen Malfliet toe. Als u hier collega's uit verschillende afdelingen bij betrekt, vermijdt u in ieder geval tunnelvisies.

De veelzijdige input die zo'n vergadering voortbrengt, vormt het startschot voor de contentkalender: de basis voor een vlot creatieproces. Het resultaat is een duidelijk overzicht van hoe en wanneer over welke topics gecommuniceerd wordt. Tegelijk is het sterk aangeraden om ruimte vrij te houden voor onverwachte gebeurtenissen; inpikken op de actualiteit is een cruciaal ingrediŽnt voor elke vorm van contentcreatie.

Heers: gepland verspreiden

De content is gepland en de stukken zijn geschreven, maar daar houdt het creatieproces nog niet op. Voor Ellen Malfliet is distributie, de laatste schakel, van minstens even groot belang: "Als je iets prachtigs hebt gemaakt en niemand ziet het, kan je evengoed staan roepen in de woestijn." Een terechte opmerking, want zonder doelgerichte communicatiekanalen in het achterhoofd gaat elke boodschap Ė hoe sterk die ook mag zijn Ė op in de massa.

"Daarom is het belangrijk om samen te werken met je ideale doelgroep", besluit ze. Naar wie reikt uw onderneming een hand uit, wanneer kunnen zij die gebruiken en welke kanalen staan borg voor een succesvolle interactie? Met deze vragen loopt u beter niet te lang rond: idealiter lijnt u de buyer persona's en hun journeys af in het beginstadium van het contentcreatieproces. Zo is uw kalender er alvast optimaal op afgestemd.

Van brainstorm naar distributie: een weg die u het best nauwkeurig uitstippelt. Benieuwd naar meer inzichten over contentmarketing? Schrijf u in voor onze volgende Masterclass Contentmarketing in B2B op 22 juni.