De Belgische dochter van GEA mag dan wel maar een kleine telg van de Duitse groep zijn (in België werken zo'n 260 mensen op een totaal van 17.000 wereldwijd), ze heeft zich de voorbije maanden wel laten opmerken door haar innovatieve, content-gebaseerde marketingaanpak.


Paradoxaal genoeg heeft GEA Belgium géén Marketing & communicatie-departement! "Dat klopt", glimlacht Bart De Vuyst, Head of Equipment Sales en tevens spil van het project. "We stelden twee dingen vast. Enerzijds dat we in België heel wat – vaak opmerkelijke – projecten realiseren. Anderzijds dat onze doelgroep steeds vaker online informatie inwint alvorens ze bij ons aankloppen. Door hen online interessante content en relevante toepassingen voor hun business aan te reiken, kunnen we hen op een natuurlijke manier met onze oplossingen laten kennismaken." GEA levert technologie voor de verwerking van levensmiddelen (voeding, dranken, zuivel ...) en voor tal van andere verwerkende sectoren (chemie, farmacie …). De onderneming heeft in ons land vestigingen in Halle, Kontich en Wommelgem.

Bart De Vuyst: "Goede content biedt ons de mogelijkheid om onze klanten en prospecten te bereiken met relevante oplossingen, nog vóór ze met ons contact hebben opgenomen."

Na ruim een jaar testen in het kader van het proefproject geeft Bart De Vuyst ons vier tips voor een geslaagde b2b-marketing.

1. Werk aan je onlinekanalen maar vergeet print niet.

De website van GEA bevat een schat aan content, interessante cases, met verzorgde foto's, verschillende formats (blogs, video's …). Wat de sociale netwerken betreft, werd eerst werk gemaakt van LinkedIn omdat de industriële klanten vooral daar actief zijn. "Maar dat betekent niet dat we papier overboord hebben gegooid. Voor veehouders bijv. geven we nog altijd een gedrukt tweemaandelijks magazine uit, InProgress, dat heel erg wordt gewaardeerd. Die doelgroep bereiken we ook via Facebook. Alles hangt af van de leesgewoonten van de doelgroep." 

2. Betrek je medewerkers.

"Alle medewerkers hebben een opleiding 'content marketing' gevolgd in een reeks workshops en kregen tips & tricks om content op sociale netwerken te bevorderen. De medewerkers worden ook betrokken bij de keuze van de thema's waarrond de content marketingcampagnes worden opgezet." 

3. Focus je inspanningen.

Aan onderwerpen en ideeën is er geen gebrek, maar je moet keuzes maken. "Aan het begin van het jaar selecteren we zes thema's. Ieder kwartaal (buiten de vakanties) wordt aan de hand van content rond twee thema's gewerkt: bijv. warmtepompen, homogenisatoren, service … Al kan de planning wel worden aangepast afhankelijk van de concurrentie m.b.t. een bepaald product." 

4. Zorg voor de nodige resources.

Goede content komt niet uit de lucht vallen, dat is werk voor professionals. Omdat het daar geen eigen personeel voor heeft, werkt GEA Belgium nauw samen met een extern bureau: The Nutshell. "Een dergelijke samenwerking vergt een leerproces: de partner moet de thema's leren kennen, maar moet ook een heel specifieke woordenschat onder de knie krijgen. Iedere tekst wordt naar de hoofd-marketingafdeling in Denemarken gestuurd, waar de coherentie van de gebruikte technische termen en de overeenstemming met de branding van GEA worden gecheckt."

Zelf aan de slag met content marketing?

Dat klinkt als een uitstekend idee! Neem gerust contact op met Patrick Gillerot (patrick.gillerot@agoria.be) voor meer informatie over Agoria's Masterclasses over starten met content marketing en aanverwante thema's.