Steeds meer ondernemingen, maar ook o.a. rusthuizen en woon-zorgcentra, moeten alle bezoekers kunnen identificeren. Dat is geen sinecure aangezien bedrijven steeds vaker geen receptiepersoneel meer hebben.


Up Trace, dat recentelijk lid van Agoria is geworden, is een dienstenbedrijf dat gespecialiseerd is in digitale tracing, voornamelijk in de productie. Het bedrijf, dat 15 jaar geleden werd opgericht, biedt verschillende oplossingen aan voor gecentraliseerd beheer, identificatie en management van stromen (van producten, materieel enz.). Het biedt zowel software aan voor de integratie van de supply chain in ERP-systemen als hardware om te etiketteren en te markeren.

Zoals bij vele andere industriële ondernemingen is ook bij Up Trace de bedrijvigheid teruggevallen als gevolg van de lockdown. Sommige personeelsleden moesten tijdelijk werkloos worden gesteld omdat verschillende projecten werden opgeschort. Maar omdat tracing net de corebusiness van Up Trace is, zag de bedrijfsleiding al heel snel in dat ze hun traceer- en identificatietechnologieën ook konden toepassen bij contactopsporing in de strijd tegen de COVID-19-pandemie.

Ondernemingen, maar ook o.a. rusthuizen en woon-zorgcentra, moeten alle bezoekers kunnen identificeren. Dat is een vervelende en tijdrovende taak, des te meer omdat steeds meer bedrijven geen receptiepersoneel meer hebben en de ontvangstfunctie almaar vaker wordt gedigitaliseerd.

Geen app nodig

Daarom heeft Up Trace 'Seriane, Protect People' ontwikkeld.  Gebruikers/bezoekers hoeven geen app te downloaden, alleen maar een QR-code te scannen met hun smartphone wanneer ze op de plek van hun afspraak aankomen.

Wanneer de bezoeker de QR-code heeft gescand, vult hij eerst zijn gegevens in, selecteert hij de persoon die hij wil ontmoeten en beantwoordt hij een vragenlijst die de onderneming heeft opgesteld. "Die vragen houden verband met de gezondheidstoestand van de bezoeker", vertelt Thierry van Ravestyn, CEO van Up Trace. "Uiteraard garanderen wij de vertrouwelijkheid van de antwoorden."

De bezoeker moet nl. bevestigen dat hij de GDPR-conforme tekst heeft gelezen met de voorwaarden waarop de gegevens worden gebruikt. In het geval van deze gezondheidscrisis bepaalt de tekst dat de gegevens na twee maanden zullen worden verwijderd. "Maar wanneer deze epidemie achter de rug is, zijn andere vragen en andere doelstellingen voor tracing denkbaar. Als de onderneming de oplossing voor een ander doel wil gebruiken en andere gegevens wil verzamelen, met name voor commerciële doeleinden, kan de voorgestelde GDPR-tekst worden aangepast", vervolgt Thierry van Ravestyn.

Zodra alle stappen zijn gevolgd, ontvangt de bezoeker een e-mail met toegangsinformatie.

Afhankelijk van de antwoorden van de bezoeker wordt een kleurcode toegekend, groen of oranje. Groen betekent dat de persoon geen risico vormt, oranje betekent dat er een besmettingsrisico is.

Personaliseerbare oplossing

De onderneming beschikt over een platform om het formulier en de vragen te configureren (momenteel wordt de oplossing aangeboden in het Nederlands, Frans, Engels, Duits en Spaans), haar logo toe te voegen enz. Ze bepaalt ook naar welke andere personen de bevestigingsmail wordt gestuurd, bijv. de ontvanger van het bezoek, zodat hij of zij weet dat de bezoeker is aangekomen. Voorts kan ook een follow-upfunctie worden geactiveerd: x dagen na het bezoek wordt dan automatisch een e-mail naar de bezoeker gestuurd om te achterhalen hoe zijn gezondheidstoestand is.

Ondernemingen kunnen met de oplossing ook specifieke QR-codes genereren voor gemeenschappelijke ruimtes, zoals vergaderzalen of de cafetaria. Het doel is om te weten wie op welk moment in welke zaal heeft gezeten.

Thierry van Ravestyn: "Onze oplossing wordt gehost in de cloud en de veiligheid van de gegevens wordt volledig gegarandeerd dankzij encryptie."

Ten slotte bevat het platform ook een raadplegingstool om alle gegevens terug te vinden met behulp van een set filters: persoon, bezoekdatum, zaal, kleurcode ...

"Verschillende ondernemingen en rusthuizen in België en Luxemburg gebruiken onze oplossing al. Op dit moment worden nog verschillende aanvragen behandeld, en er is interesse uit het buitenland en bij de horecasector."

"Gezien de context hebben we dit project heel snel opgestart zodat ook wij ons steentje kunnen bijdragen in de strijd tegen het coronavirus. Tegelijk konden we daardoor ook verschillende mensen opnieuw aan het werk zetten, de teams challengen en hen motiveren tijdens deze heel bijzondere periode." 

Meer informatie: https://www.up-trace.com

Digitale oplossingen in de strijd tegen COVID-19

Tal van Belgische ondernemingen ontwikkelen intelligente digitale oplossingen die het economisch herstel kunnen ondersteunen. Het gaat met name om oplossingen op het domein van de naleving van de social distancing, contact tracing op lokaal niveau of nog het automatisch meten van de lichaamstemperatuur. En het aanbod wordt steeds groter. Lees meer!