Tijdens de lockdowns in de verschillende landen kwamen de fabrieken van BOSAL nagenoeg allemaal tot stilstand, hoofdzakelijk omdat hun klanten - de automobielfabrikanten - ook de productie stopten. Het R&D- en Testcentrum van BOSAL in Lummen bleef echter doorlopend operationeel, wat bewijst dat deze tak het kloppend hart van de onderneming vormt.


"BOSAL Lummen is ons grootste R&D- en Testcentrum, met tewerkstelling voor ongeveer 130 ingenieurs. In Lummen ondersteunen we onze twaalf fabrieken en hun klanten (VW, Skoda, Volvo, GM, Ford). Terwijl we zien dat de automobielproductie, en bijgevolg ook onze productie van uitlaten, eerst zakte naar nul en nu langzaam terug overeind krabbelt naar 15-30% van mei 2019, zien we die daling voor R&D niet. De meeste van onze R&D- en testingprogramma's voor automobielklanten, blijven wél overeind. Dus dat is ons bread & butter van morgen", vertelt René De Wit, CEO van Bosal Group.

"We waren al goed bezig in BOSAL met veel nieuwe R&D-opdrachten (o.a. nieuwe technologie fuel cells, o.a. exhaust gas heat recuperation, …), maar we mogen die versnelling niet verliezen. Zelfs al hebben we in alle fabrieken 20% tijdelijke werkloosheid ingevoerd voor mei en juni. Warm en koud blazen tegelijk dus. Het wordt een uitdaging om de vernieuwing te volgen, zeker voor een relatief klein bedrijf (op internationale schaal dan toch, 2.200 werknemers) zoals BOSAL."

"Het is duidelijk dat het technologielandschap van personenvoertuigen, trucks en bussen ingrijpend zal wijzigen", zegt Dedene, Advanced Engineering & Testing Manager bij Bosal Group. "Om daarop te kunnen inspelen, moet aan een aantal voorwaarden voldaan worden, ook op het vlak van R&D."

Aan welke voorwaarden, dat ziet u in deze video van Bosal: