Moet u binnenkort naar het ziekenhuis? Dan bestaat de kans dat u de consultatie digitaal zal voorbereiden met Bingli, met als resultaat dat het gesprek vlotter en kwalitatiever verloopt. In het kader van onze zomerreeks over Healthtech Innovators gingen we langs bij Tom Van De putte, mede-oprichter van Bingli. De missie? "Make consultations great again."


Wist u dat een arts in België gemiddeld een kwartier heeft om zijn patiënt te zien? In Nederland is dat 9 minuten, in Duitsland 7 minuten en in veel andere landen 4 minuten of zelfs nog minder. Als patiënten dan nog eens slecht voorbereid zijn of niet meteen to the point komen, leidt dat tot frustratie en ongeduldigheid bij zowel de arts als de patiënt. "Het komt erop aan om de beperkte tijd zo optimaal mogelijk te benutten", vertelt Tom Van De putte. "Een groot stuk van de consultatie wordt vandaag gespendeerd aan het verzamelen van informatie. Terwijl je dat perfect digitaal en op voorhand kan doen, waardoor de arts meteen over de juiste informatie beschikt."

"Artificiële intelligentie in de gezondheidszorg is altijd complementair met het humane aspect. Wij werken niet ter vervanging van, maar ter voorbereiding van een consultatie. En dat blijft een fysieke ontmoeting tussen arts en patiënt."

Tom Van De putte, CEO Bingli

Bingli is een chatbot die via het gebruik van artificiële intelligentie de patiënt voorbereidt op de consultatie bij de arts. "De manier waarop artsen redeneren, vangen wij op door algoritmes, waardoor wij relevante vragen kunnen stellen aan de patiënt."

Robotversie van House MD

De vragen, telkens 10 in totaal, liggen niet op voorhand vast maar worden berekend op basis van de antwoorden die de patiënt geeft. "De techniek die we daarvoor gebruiken, heet 'differentieel diagnostisch redeneren'", aldus Van De putte. "We berekenen potentiële diagnoses op basis van de informatie die we krijgen. De lijst wordt steeds meer accuraat naarmate het interview vordert. Op het einde van het interview hebben we een goed zicht op de potentiële diagnoses. De arts gebruikt het als beslissingsondersteunende tool. Als de tijd beperkt is, denk bijvoorbeeld aan de spoeddienst, is het handig om een lijst te hebben met een differentiële diagnose. Het zijn er telkens minstens 5 en we kunnen gaan tot 20 diagnoses. Dat verruimt de blik van de arts op het diagnostisch landschap." Afhankelijk van de toepassing, wordt het interview in 3 tot 15 talen aangeboden, waardoor de informatieoverdracht van patiënt naar arts nog gemakkelijker gemaakt wordt. De patiënt vult de vragen in in zijn moedertaal en de arts leest op zijn beurt de informatie in zijn eigen taal.

Meer facetime, minder screentime

"Artificiële intelligentie in de gezondheidszorg is altijd complementair met het humane aspect", stelt Van De putte. "Wij werken niet ter vervanging van, maar ter voorbereiding van een consultatie, een fysieke ontmoeting tussen arts en patiënt. Door tijdsgebrek verdwijnt de empathie voor een stuk. Om die empathie terug te brengen, is er tijd nodig en die winnen wij door het grootste stuk van de vragen op voorhand te stellen. Door de patiënt op voorhand te bevragen, is hij veel beter voorbereid en meer betrokken bij de consultatie. Hij luistert meer naar de arts en de informatie blijft beter hangen. Er is ook meer tijd om de diagnose of de behandeling te bespreken in plaats van veel tijd te spenderen aan het verzamelen van informatie bij de patiënt."

Efficiëntie en value creation

UZ Antwerpen, AZ Alma in Eeklo, Ziekenhuis Oost-Limburg,… dit zijn enkele van de ziekenhuizen waar Bingli vanaf september wordt uitgerold. "Voor een ziekenhuis en de specialist kunnen we veel waarde creëren op vlak van triage van patiënten", vertelt Van De putte. "Orthopedische specialisten en neurochirurgen opereren amper 50% van de patiënten die bij hen op consultatie komen. Dat betekent dat de andere helft niet op hun plaats zit, ze zijn slecht doorverwezen of hebben zelf een afspraak vastgelegd, met lange wachttijden tot gevolg. Dat kunnen wij vermijden door op voorhand de anamnese af te nemen. Op basis daarvan kunnen we inschatten of die patiënt  bij de relevante arts gaat."

Het levert zelfs een dubbele winst op. Want de verpleegkundigen die vandaag instaan voor de triage worden ontlast van deze administratieve taak en kunnen hun kostbare tijd opnieuw spenderen aan de zorg voor de patiënten. Ook voor de aanvulling van het medisch dossier zit er een ferme efficiëntiewinst in. "Vandaag werken 800 mensen fulltime om codes te genereren uit de ontslagbrieven van de artsen", legt Van De Putte uit. "Wij doen dat op het moment dat de info verzameld wordt. Hierdoor kunnen wij 800 jobs van codeurs besparen, jobs die terug in de zorg kunnen gestoken worden. Meer dan een win-win dus."

 Benieuwd naar nog veel meer HealthTech-innovaties van Agoria-leden? Neem deel aan Agoria Digital & Telco's Closing Summer Event op 19 september, waar u deze oplossingen bovendien zelf kunt uittesten. Klik hier voor meer info en inschrijvingen.

Lees ook:

Vind uw digitale dienstverleners

Bij de digitalisatie van uw onderneming is het niet altijd evident om de juiste gespecialiseerde leveranciers te vinden. Met onze tool DigiConnect vindt u in een handomdraai de perfecte contacten voor uw digitale transformatie. Probeer het zelf!

Ontdek DigiConnect!