Kent u Stefano Mancuso? Deze Italiaanse bioloog en botanicus deed als een van de eersten onderzoek naar het concept 'plantaardige cognitie' of – anders gezegd – de intelligentie van planten. Volgens Mancuso geven planten blijk van een vorm van intelligentie. Zo hebben ze een proprioceptief vermogen waardoor ze in staat zijn om hun omgeving te begrijpen, veranderingen in die omgeving op te vangen en zich daaraan aan te passen.


Deze horizontaal groeiende boom op een klif in het zuiden van Engeland bijv. is niet in die positie blijven steken als gevolg van storm. Hij heeft ervoor 'gekozen' om zo te groeien omdat het de slimste manier was om te overleven. 

De bomen om ons heen zouden dus hersenen hebben, ergens in hun wortels verscholen. In het begin werd Stefano Mancuso als een halvegare bestempeld maar vandaag volgen heel wat wetenschappers zijn theorieλn met groeiende belangstelling.

Enkele maanden geleden wou ik bomen in mijn tuin planten. Ik weet niet of mijn tuinman meneer Mancuso kent, maar ook hij weet heel veel van bomen. Hij legde me wijselijk uit dat iedere boom zijn specifieke kenmerken en kwaliteiten heeft en dat ik telkens weer de beste plek moest uitkiezen om zijn ontwikkeling te garanderen. Zo vertelde hij me dat bepaalde soorten eik graag in de volle zon staan terwijl beuken veel beter groeien in de schaduw van hun soortgenoten. Later zullen ze echter toch het zonlicht opzoeken en hun volledige potentieel ontwikkelen, waarbij ze heel wat andere soorten achter zich zullen laten.

Het gesprek met mijn tuinman heeft me aan het denken gezet ... Net zoals er voor iedere boom een plekje is in de natuur, is er voor ieder van ons een plek in een onderneming of organisatie. Niet alleen moet iedere medewerker een plek vinden, hij of zij beschikt ook over capaciteiten en vaardigheden die bijzonder nuttig zullen zijn op die specifieke plek.

Blijft dat overeind in een wereld die voortdurend verandert?

De digitale omwenteling die we nu beleven verplicht ons om ons aan te passen opdat iedere werknemer ook in de toekomst zijn plek vindt: sommigen zullen zich moeten aanpassen, bijv. door zich voortdurend bij te scholen, terwijl anderen zich zullen moeten omscholen en een nieuwe plek zullen moeten vinden die voor hen geknipt is. En misschien zal wie tot dan toe geen plek had gevonden zelfs eindelijk een kans krijgen door nieuwe vaardigheden te ontwikkelen ... Wij allemaal moeten slim en innovatief genoeg zijn om – samen – die veranderingen mogelijk te maken.

'Be the Change' is de boodschap van Agoria aan alle actoren van de arbeidsmarkt – ondernemingen, de onderwijswereld, werkgelegenheidsinstanties en natuurlijk werknemers, zowel jong als minder jong, mannen en vrouwen, Belgisch of van vreemde origine ... – om de uitdagingen van de digitalisering om te zetten in werkgelegenheidskansen en het licht op te zoeken, net zoals de beuk.

Ik nodig u uit op het Annual Event van Agoria op 22 mei in de Dockx Dome in Brussel om samen met ons de arbeidsmarkt van morgen vorm te geven.

Marc Lambotte
CEO van Agoria