Vorig jaar gaf Agoria het startschot voor het Be The Change-charter dat bedrijven kunnen onderschrijven om hun personeelsbeleid aan te passen aan de uitdagingen van de arbeidsmarkt van morgen. Om de ondernemingen te helpen dit traject aan te vatten, kunnen ze kiezen uit tien eenvoudige engagementen om zo de 'future of work' vorm te geven. Stefanie Lootens, HR Officer van Alertis, vertelt hoe zij de uitdaging aanpakten.


Alertis, marktleider in de Belgische Fire Safety en Security-markt, biedt oplossingen en diensten aan voor brand-, inbraak-, en gasdetectie, camerabewaking, toegangscontrole en geïntegreerde beveiliging. Ze zijn actief sinds 1990 (oorspronkelijk onder de naam Ardovlam), hebben 92 werknemers in dienst en meer dan 18.000 installaties in diverse regio’s.

Persoonlijke groei, engagement en teamwerk zijn belangrijke waarden binnen het bedrijf, het is dus niet te verwonderen dat ze bij één van de eersten waren in juni 2019 om het charter van Be The Change te ondertekenen en 5 engagementen aan te gaan. Eén ervan was het organiseren van een schoolbezoek en een technologiesessie voor leerkrachten en leerlingen uit het basis-, secundair en hoger onderwijs.

Van bezoek naar structurele samenwerking

Eerst nodigde Alertis leerkrachten en docenten van de diverse onderwijsinstellingen in de buurt uit om zijn bedrijfskantoren en demoruimte in Roeselare te bezoeken. De gasten konden er een kijkje nemen achter de schermen, maar kregen ook een diepgravende technische presentatie over een innovatief Internet-of-Things platform dat een Alertis-innovatiemedewerker aan het ontwikkelen is. Daarnaast stond een introductie over de boeiende technologie achter camerabeveiliging en de nieuwste snufjes in dit domein op het programma. Ten slotte kon iedereen nog gezellig napraten bij een drankje. Maar daar stopte het niet. Het bezoek mondde uit in een structurele samenwerking met de Howest Hogeschool, waar de innovatiemedewerker van Alertis nu gastlessen geeft. Over succes gesproken!

Alertis werpt ook lijnen uit naar een studentenclub, een middelbare school en zelfs een lagere school. Dat laatste vinden bedrijven al moeilijker, maar met West-Vlaams pragmatisme nodigde Lootens de klas van haar tienjarig zoontje uit om brandbeveiliging van dichtbij te leren kennen. Dit initiatief werd gekoppeld aan een leuke weetjesquiz. Ook benieuwd? Kijk naar hun aanstekelijk filmpje: 

Het uitnodigen van leerlingen, scholieren en studenten is meer dan een opportunistische talentenjacht. Het is een maatschappelijk engagement dat een meerwaarde vormt voor de medewerkers en de bedrijfsreputatie, en dat een onderneming in staat stelt om actief te participeren en deel uit te maken van de lokale gemeenschap.

Alertis bracht dit engagement tot een zeer mooi einde en kan u inspireren om dezelfde ambitie te hebben. Ga aan de slag met de contacten van scholen die u reeds hebt, of spreek de scholen uit de buurt aan. En waarom zou u niet een beroep doen op uw eigen kinderen om hun klasgenoten/medestudenten uit te nodigen?

Ook getriggerd door de impact van deze case? Meld uw bedrijf hier aan voor uw eigen engagementen!