De razendsnelle ontwikkeling, de sterke prijsdalingen en de ongelofelijke toename van het aantal technieken wekken natuurlijk uw belangstelling voor additive manufacturing (AM). Maar hoe kunt u aanhaken? Welk budget hebt u nodig? En welke competenties? Welke machine moet u kopen? Om wat ermee te doen? Het antwoord op die vragen krijgt u van Alain Stas, directeur "Entreprises et Veille" bij TechnoCampus (Gosselies).


Additive manufacturing is geen recente technologie: in BelgiŽ bestaat ze al sinds het begin van de jaren negentig. In WalloniŽ besloot FN al heel vroeg om een machine aan te kopen, maar is daarmee een uitzondering. Het is pas sinds kort dat 3D-printen opduikt in de media, dat het bekend is bij het grote publiek en dat grote industriŽle spelers er massaal in zijn gaan investeren.

Sirris, het collectief centrum van de technologische industrie en pionier op het domein van AM, schafte zich bijna 25 jaar geleden zijn eerste stereolithografiemachine aan. Net als andere onderzoekscentra Ė bijv. het CWOBKN, dat gespecialiseerd is in keramiek Ė stelt Sirris zijn expertise al vele jaren ten dienste van belangstellende ondernemingen. Tot voor kort bleef dit echter beperkt tot onderzoeksprojecten, prototyping en kleine reeksen.

Keerpunt in 2014

Gezien de hoge vlucht die additive manufacturing de afgelopen drie-vier jaar heeft genomen, de groeiende mogelijkheden en de sterke daling van de prijzen, wilden heel wat ondernemingen een stap verder gaan en die technologieŽn in hun productieprocessen integreren of zelfs hun eigen apparatuur kopen.

Maar hoewel steeds meer ondernemingen gebruikmaken van AM, blijkt uit een onderzoek dat Agoria enkele maanden geleden bij zijn leden heeft uitgevoerd dat alles nog voornamelijk in het teken van prototyping staat.

Alain Stas, directeur "Entreprises et Veille" bij TechnoCampus:†"In de media heerst verwarring tussen de kleine 3D-printers die thuis kunnen worden geÔnstalleerd om plastic gadgets te printen, en de uiterst krachtige machines die het mogelijk maken om onderdelen met hoge precisie te produceren, waarvan het kwaliteitsniveau geschikt is voor de hoogtechnologische industrie."

AM centraal in industrie 4.0

Additive manufacturing is een van de pijlers van industrie 4.0 geworden en komt boven op de reeds bestaande activiteiten en productieprocessen. Daarom is TechnoCampus, op verzoek van de bedrijven, AM gaan integreren in zijn opleidingsaanbod.†"Het is niet de bedoeling om personeel op te leiden tot een nieuw beroep maar om de verschillende profielen in de industrie te voorzien van extra competenties.Een aantal branches zal dus uitbreiden tot additive manufacturing", vertelt Alain Stas.

  • Sinds dit jaar biedt TechnoCampus bijv. een opleiding tot CAD Designer aan voor werkzoekenden. De eerste lichting Ė hoofdzakelijk oud-werknemers van Caterpillar die zich omscholen Ė zal eind dit jaar klaar zijn. Deze ťťn jaar durende opleiding bevat een specifieke module van twee weken die gewijd is aan de verschillende AM-technieken.
  • Idem voor het toekomstige "Demonstrator 4.0", een project dat werd opgestart door TechnoCampus in het kader van het "Made Different"-programma van Sirris en Agoria, waarvan de uitvoering in 2019 zal worden gestart en tegen 2020 zal zijn afgerond. Alain Stas:†"Demonstrator 4.0 wordt een soort 'minifabriekje' dat alle technologieŽn van industrie 4.0 bundelt, waaronder additive manufacturing, big data, predictieve maintenance maar ook virtual reality, augmented reality, artificiŽle intelligentie ... Het zal bedrijven de kans bieden om die nieuwe technologieŽn te ontdekken en te testen, om na te gaan welke voor hen interessant zijn en om zich te laten begeleiden door verschillende experts met het oog op een echte integratie."
  • TechnoCampus biedt ook een reeks†korte AM-opleidingen op maat voor ondernemingen aan.(589,6 kB) Die opleidingen worden naargelang van de behoeften en de situatie georganiseerd bij TechnoCampus zelf, bij de vragende onderneming of bij een van de partners.

De kracht van een partnernetwerk

Rond alle opleidingen, evenals het Demonstrator 4.0-project, zijn partnerships gesloten met andere competentiecentra (Technifutur, Campus Automobile, Technofutur TIC), onderzoekscentra (Sirris, CWOBKN, CRM), universiteiten (ULiŤge, UCL, UMons) of zelfs ondernemingen zoals FN en Safran die hun ervaring met AM delen.

Maar hoewel er in alle sectoren massale belangstelling is voor AM, hebben de meeste ondernemingen de vragenhorde nog niet genomen.†Men weet vaak niet wat het concreet kan opleveren of welke technologieŽn of materialen moeten worden gebruikt.

Het advies van Alain Stas aan ondernemingen is eenvoudig: "Stel u de juiste vragen: wat zijn uw behoeften? Welke materialen gebruikt u? Moet er personeel worden opgeleid? Om wat te doen? En ga dan op deuren kloppen."

Aan deuren is er overigens geen gebrek! Zo is er natuurlijk Agoria†(zie e-mail Julie Leroy hierna), maar ook TechnoCampus of nog een sectoraal competentiecentrum of een onderzoekscentrum.†"Uw partner zal u begeleiden om meer inzicht te krijgen in uw behoeften: hebt u opleiding nodig of hulp met het oog op productontwikkeling? Hebt u snel een onderdeel nodig? Of wilt u toegang kunnen krijgen tot machines en vertrouwd worden met de bestaande technieken, of misschien zelfs werken aan uw eigen interne 'FabLab'?"

Alain Stas:†"Wie bij ons terechtkomt voor een opleiding heeft vaak in de eerste plaats behoefte aan informatie en guidance."

Bent u ook benieuwd wat additive manufacturing/3D-printen voor uw onderneming kan betekenen? Sluit u dan aan bij de nieuwe business group Additive Manufacturing van Agoria door een e-mail te sturen naar Julie Leroy (julie.leroy@agoria.be).

Download de studie"Shaping the future of work Ė Digitalisering en arbeidsmarkt in BelgiŽ" en werk ook mee aan de verandering. Volg ons op info.agoria.be/nl/bethechange en op Twitter (#bethechange2030).