Hoe werkt u een digitaal aanbod voor uw bedrijf (verder) uit? Een vraag waarmee heel wat bedrijven worstelen. Onderzoekscentrum Sirris werkte samen met Agoria drie initiatieven uit om hen daarin te ondersteunen. “Vanuit onze jarenlange ervaring met start-ups begeleiden we kmo’s om een digitaal aanbod succesvol uit te werken”, vertellen initiatiefnemer Isabel Michiels van Agoria en lesgever Peter Verhasselt van Sirris.


Belgische bedrijven hebben al veelbelovende stappen gezet op het vlak van digitalisering. Toch kampen bedrijven uit de eerder traditionele industrie nog met heel wat uitdagingen. Velen starten met het inzetten van digitale technologieën voor het verbeteren van hun operationele efficiëntie. Maar digitalisering draait om veel meer dan enkel het optimaliseren van interne processen. Het biedt perspectief op nieuwe inkomstenstromen en businessmodellen. Daarop focust dit aanbod. 

Van product naar dienst

Via een masterclass, een groepscoaching of een lerend netwerk zetten Agoria en Sirris bedrijven op weg om een digitaal aanbod uit te werken. “Onze economie verschuift steeds meer van een product naar een dienst”, vertelt Peter. “Ook in de bouwsector ontstaan tegenwoordig digitale platformen waar je bouwmaterieel kan huren of verhuren. Met praktische tips helpen we bedrijven om deze nieuwe wereld te begrijpen en toe te passen.” 

Door deel te nemen aan de initiatieven, kunnen bedrijven sneller bestaande innovaties oppikken en ze naar de markt brengen. Ook al zijn ze niet meteen een voorloper op het vlak van vernieuwing. Bovendien stellen ze zich competitiever op. “Met een digitaal aanbod hoeven bedrijven weinig geld uit te geven om toch veel gebruikers te bereiken”, vertelt Peter. “Tegelijk heeft de klant het gevoel dat die digitale service enkel voor hem is bedoeld.” 

VLAIO Industriepartnerschap

De initiatieven zijn ontstaan uit het VLAIO Industriepartnerschap, een groep van 17 partners die een gevarieerd pakket aanbieden rond drie thema’s: digitalisering, duurzaamheid en industrie 4.0. Isabel neemt de coördinatie van het thema digitalisering voor haar rekening: “We willen de ondernemer helpen groeien. Door een complementair aanbod komt hij meteen terecht bij de juiste partner. Deze samenwerking is dus heel belangrijk.” 

Agoria en Sirris vullen elkaar als organisatoren van dit partnerschap perfect aan. “Agoria heeft een brede kijk op het bedrijfsveld en weet welke noden er zijn”, legt Peter uit. “Sirris bezit de vakkennis om digitale mogelijkheden te vertalen naar een traditioneel landschap.” 

Industry for industry

Die combinatie vormt meteen ook de sterkte van de initiatieven. “Industry for industry”, zegt Isabel. “We kennen onze bedrijven goed en weten dat ze enorm veel van elkaar kunnen leren. In elk initiatief is er ruimte voor kennisdeling uit de praktijk. Daarom houden we het vrij laagdrempelig, ook qua kostenplaatje. VLAIO dekt een deel van de kosten, zodat een bedrijf slechts 30 procent van de effectieve kostprijs betaalt.” 

In vergelijking met andere landen doet België het niet slecht. Toch kan dat volgens Isabel nog beter. “Door beschikbare gegevens te analyseren kunnen we de relatie met klanten beter begrijpen. Corona heeft dat nog meer benadrukt. De belangstelling voor een digitale business zal dus enkel toenemen.”

Klaar om met uw bedrijf een sterk digitaal aanbod uit te werken? Meer weten over deze initiatieven?

Lees hier meer over 3 concrete initiatieven rond het creëren en vermarkten van digitale diensten. U kunt uiteraard ook altijd rechtstreeks contact opnemen met Isabel Michiels (isabel.michiels@agoria.be). 

 

Kom meer te weten over de digitale economie en de mogelijkheden die het biedt in Hyperscale and microcare: The Digital Business Cookbook, het boek van Peter Verhasselt en Nick Boucart.

#industriepartnerschap #sterkondernemen