Wat is de meerwaarde van de circulaire economie voor uw onderneming? Hoe kan uw bedrijf ermee aan de slag? De whitepaper ‘Circularie economie: hoe starten als bedrijf?’ vertaalt het concept circulaire economie in doelgerichte actiedomeinen, laat succesvolle bedrijfscases aan bod komen en beschrijft hoe Agoria en Sirris u kunnen ondersteunen.


De circulaire economie is één van de grootste gamechangers voor de technologische industrie vandaag. Het doel van circulaire economie is om producten en materialen zo lang en zo volledig mogelijk hun waarde te laten houden en tegelijk economische waarde te creëren.

Elke onderneming in de technologische sector, los van grootte of activiteit, kan voordeel halen uit een circulaire aanpak.

Welke meerwaarde kan de circulaire economie opleveren voor uw bedrijf?

  • Er is bij maakbedrijven een enorm potentieel in besparingen op materiaalkosten, vermits deze soms 50 tot 60% van de totale bedrijfskosten vertegenwoordigen
  • Nieuwe circulaire verdienmodellen doen tal van nieuwe markten en inkomsten ontstaan. Denk maar aan doorgedreven acti­viteiten rond herstel en remanufacturing.
  • Waardecreatie door hoogwaardige kringlopen te sluiten. Door in te zetten op circulaire concep­ten zoals remanufacturing, hergebruik of recyclage verminderen bedrijven hun afhankelijkheid van primaire grondstoffen en slagen ze erin om het productontwerp of de services na verkoop verder te verbeteren.
  • De aantrekkelijkheid van uw onderneming vergroten.

Voorlopers zetten hier reeds enige tijd op in. Maar een groot aantal bedrijven zit toch nog met heel wat vragen. Ze zien tal van opportuniteiten, maar weten niet altijd hoe en waar te beginnen of welke kansen het meest zinvol zijn om te benutten.

De jarenlange ervaring van Agoria en Sirris met het begeleiden van bedrijven, individueel of collectief, en de leerlessen van vooruitstrevende bedrijven brengen we nu samen in een whitepaper en in de Cesar tool.

De whitepaper vertaalt het concept circulaire economie in doelgerichte acties. Vanuit een waardenketenperspectief hebben we tien actiedomeinen geïdentificeerd waarmee de technologische bedrijven concreet aan de slag kunnen gaan.

De Cesar tool scoort hoe u de circulaire opportuniteiten nu al benut, geeft u nieuwe inzichten, strategie-suggesties en een heel reeks tips en tricks.

 

Met de publicatie van de whitepaper en de Cesar tool trappen we een reeks van blogposts af waarin we de circulaire economie ontrafelen en de theorie verbinden met praktijkvoorbeelden en best practices. De reeks is geïnspireerd op The Circular Economy - a User’s Guide van Walter Stahel, in combinatie met onze eigen werkervaring.

U mag van ons de inzichten verwachten rond:

  • COVID 19 & circulaire economie
  • een mondiaal versus een lokaal perspectief
  • hoe veranderingen van eigenaarschap tijdens de productlevensduur de circulaire waarde sturen
  • de risico’s en opportuniteiten gelinkt aan de geëxternaliseerde kosten
  • hoe de circulariteit van uw bedrijf te meten en vooruitgang te beoordelen

Agoria en Sirris zijn ervan overtuigd dat elk technologiebedrijf acties kan ondernemen en, bovenal... daar is het nu het ideale moment voor. The time is now!

Whitepaper ‘Circulaire economie: hoe starten als bedrijf?’

Ontdek 10 actiedomeinen waarbinnen u als technologiebedrijf meteen concreet aan de slag kunt om uw plaats op te eisen in de circulaire economie.

 

Download the whitepaper