Samen met het Belgische vorstenpaar bezoekt de Chinese president Xi Jinping tijdens zijn bezoek aan ons land onder meer de productievestiging van Volvo Car in Gent. Dit hoge bezoek, in aanwezigheid van Li Shufu (Voorzitter) en Håkan Samuelsson (CEO), onderstreept immers duidelijk het belang van de Belgische productievestiging en haar talrijke toeleveranciers binnen de Volvo Car Group. Agoria wijst er in een persbericht op dat ons land sterke troeven in handen heeft om zich nog nadrukkelijker te profileren als automobielregio.

Reeds heel wat Belgische voertuigbedrijven en technologieproviders zijn met belangrijke investeringen aanwezig in China, waar hun expertise overigens in hoog aanzien staat. Concrete voorbeelden van deze wereldspelers zijn o.a. Bekaert (o.m. staaldraad), Bosal (uitlaatsystemen), LMS International (test- en meetsystemen, simulatiesoftware), Pearl Chain (procesoptimalisatie software), Punch Powertrain (aandrijfsystemen) en Umicore (batterijtechnologie, milieusystemen).

Daarnaast zit ook de export van road vehicles van België naar China sterk in de lift. Het totaalcijfer is gestegen van 297 miljoen euro in 2010 naar 1,187 miljard euro in 2013. Dat hoge exportcijfer is in belangrijke mate toe te schrijven aan Volvo Car in Gent. “Een mooi voorbeeld van de win-win situatie die complementaire partnerships in de praktijk opleveren”, zegt Bert Mons, directeur van Agoria Transport Systems & Solutions: “Met de overname in 2010 van Volvo Car Group kon Zhejiang Geely Holding Group Co. Ltd. immers een succesvolle stap zetten op wereldniveau. Maar van haar kant kan de Gentse vestiging, die vandaag de grootste productiesite van de Volvo Car Group wereldwijd is, ook in de toekomst een belangrijke bijdrage blijven leveren aan de ‘manufacturing footprint’ van de Volvo Car Group & Zhejiang Geely Holding Group Co. Ltd.”

Ter gelegenheid van het Chinese staatsbezoek aan ons land lanceert Agoria dan ook een oproep aan onze beleidsmakers. Bert Mons: “We moeten ten behoeve van onze automotive sector in België nog assertiever en gerichter focussen op potentiële investeerders. We hebben in ons land heel wat internationaal bekende knowhow rond milieuvriendelijke aandrijvingen voor voertuigen, materialen en aanverwante technologieën. Ook de site van Ford Genk, bijvoorbeeld, kan en moet een belangrijke troef zijn bij de promotie van ons land als automobielregio. We hopen in het bijzonder dat ons land in de komende jaren een nog grotere aantrekkingspool zal worden voor Chinese investeerders. China zal binnen afzienbare tijd immers de wereld en de wereldeconomie bepalen en zo ook de globale auto-industrie. Ons land kan de Chinese automotive industrie een unieke toegang bieden tot de Europese markt, en bij uitbreiding de wereldmarkt.”

Persbericht

Sorry, dit artikel is voorbehouden voor leden van Agoria. Heeft u al een login? Voer die in en lees verder.

Is uw bedrijf lid van Agoria? Vraag uw login aan en krijg toegang tot alle content op onze site. Vul het formulier in.
Is uw bedrijf geen lid van Agoria? Ontdek hier de vele voordelen van het Agoria-lidmaatschap.