Denkt uw bedrijf er ook aan zijn aanbod aan te vullen met of om te vormen naar een digitale dienst? Wilt u een beter begrip opbouwen van wat dit allemaal inhoudt? Dan is deze opleiding u op het lijf geschreven. Uw docenten zijn ervaren experts die het voorbije decennium meer dan 400 digitale ondernemingen begeleidden. Schrijf vlug in!


"Software is eating the world", stelde Marc Andreessen al in 2011. Steeds meer bedrijven evolueren naar het aanbieden van software- en data-gebaseerde diensten. Maar hoe begint u daaraan? Wat is de impact op uw businessmodel en cash flow? Welke nieuwe development methodes en technologische kennis moet u in huis halen? Hoe bouwt u online een sterke relatie met de gebruiker op? Wat met juridische aspecten zoals service levels en data security?

Kenmerkend aan de digitale transformatie is de impact op alle afdelingen en aspecten van je bedrijf. Deze Academy brengt u in één dag de basics van digitale diensten bij, waarna u verder aan de slag kunt in uw eigen bedrijf.

Het programma behandelt verschillende deelaspecten met telkens een uitgebreid deel ex cathedra en daarna een oefening. Voor die oefening wordt gedurende de dag per groep van 4 à 5 personen gewerkt aan 1 case. Deelnemers mogen een case van hun bedrijf voorstellen.

Programma

9u-10u30: Digitale Business Modellen (Peter Verhasselt & Carine Lucas)

  • De shift van tool/product/software naar een dienst: X-as-a-service.

  •  Focus op de klant en "job-to-be-done"

  •  Hoe levert digitale technologie munitie tegen commoditisering?

  •  De meest voorkomende digitale businessmodellen en hun kenmerken

  • We zoomen in op het subscription model als één van de dominante digitale bedrijfsmodellen en de valorisatiemotor achter het as-a-service model

  • Oefening: hoe zou u een subscription model op uw bedrijf kunnen toepassen?

10u45-12u00: Lean Business Development (Nick Boucart)

  • Optimaliseer in kleine stappen, meet, gebruik uw bedrijf als een living lab

  • Essentiële tools en methodieken zoals Lean canvas, Minimum Viable Product (MVP)

  • Oefening: wat zou uw MVP kunnen zijn en hoe kunt u deze testen? Welke (soort van) API's kunnen uw MVP ondersteunen? 

12u00-13u00: lunch

13u00-13u45: De technology stack en de API-economie (Nick Boucart)

  • Een digitale dienst wordt vandaag niet "from scratch" gecodeerd, maar opgebouwd uit lagen van verschillende frameworks, producten en fragmenten code, samen de "tech(nology) stack" genoemd. Ze worden gecombineerd via Application Programming Interfaces (API's). We illustreren dit met voorbeelden.

  • In digitale diensten verzorgt de "tech(nology) stack" niet alleen de productfunctionaliteit, maar ook het delivery kanaal en de monetisering van de activiteit. Waardecreatie, delivery en capture zijn niet langer gescheiden activiteiten in R&D-, verkoop- en support-afdelingen, maar maken allemaal deel uit van uw digitale dienst.

13u45-15u15: Inkomstenmodellen en financiële plannen (Peter Verhasselt)

  • Begrijp de inkomsten- en kostenmechanismen van een digitale dienst

  • Begrijp de belangrijkste metrics: Gross Margin, Customer Acquisition Cost, Life Time Value, Churn, …

  • Simuleer de behoefte aan werkkapitaal gebaseerd op verschillende groeiscenario's. We voorzien hiervoor een excel-model voor digitale diensten

  • Oefening: bereken een aantal cruciale parameters voor een digitale business.

15u30-16u30: Juridische risico's beheren (Bert Spreuwers)

  • Bij het leveren van een digitale dienst gelden andere regels dan bij het verkopen van een product. Er dient dan ook gedacht te worden aan juridische aspecten zoals service level agreements, intellectuele eigendomsrechten en licenties, hostinglocatie, eigendom van data, klantengegevens, beveiliging en GDPR, gebruiksvoorwaarden, exit-regeling,... Deze worden ook voor een groot deel beïnvloed door de SLA's die u  hebt gesloten met andere partijen in uw tech stack.

  • Oefening: noteer de belangrijkste risico's en barrières voor een digitale business

16u30: Drink

Wat gaat u leren?

Aan het eind van de dag bent u in staat om volgende vragen te beoordelen:

  • Wat is er nodig om een digitale dienst te bouwen of te optimaliseren?

  • Wat zijn de belangrijkste processen, metrics en activa voor digitale diensten?

  • Wat is de API-economie en wat betekent dit voor de ontwikkeling van digitale diensten? Hoe laat het toe klanten op een schaalbare manier aan te trekken en te bedienen?

  • Wat zijn de financiële modellen achter digitale diensten?

  • Waar zijn de mogelijke risico's en barrières en hoe deze te beheren?

Sprekers:

  • Peter Verhasselt, Account Manager, Sirris

  • Carine Lucas, Lead Expert Innovatie, Agoria

  • Nick Boucart, Sr. Technology Advisor, Sirris

  • Bert Spreuwers, bedrijfsjurist, Expert Intelllectual Property, Agoria

Dit programma werd ontwikkeld in samenwerking tussen Sirris en Agoria en kadert in het initiatief Business of the Future. 

Voor wie?

Professionals betrokken bij de digitale transformatie van hun bedrijf op het niveau van het product- en dienstenaanbod of het bedrijfsmodel zelf (we gaan niet in op digitalisering van interne processen). Toegankelijk voor zowel niet-technische als technische profielen. Zowel voor bedrijven die al een concreet idee hebben voor de uitbouw van een digitale business, als voor bedrijven die nog meer in de verkennende fase zitten.

Datum

dinsdag 23 oktober 2018, 09:00 - 17:00

Plaats

Salons de Romree,
Beiaardlaan 31,
1850 Grimbergen

Organisator

Agoria 

Meer info

Leden: € 375
Niet-leden: € 750

Agoria is erkend als dienstverlener in het kader van de Vlaamse KMO-portefeuille. Dat betekent dat wanneer u als Vlaamse kmo bij ons een betalende opleiding van min. 100 euro (excl. BTW) volgt, de Vlaamse overheid een deel van de kostprijs subsidieert. Ons erkenningsnummer is DV.O205861. Opgelet: Agoria leden kunnen enkel een beroep doen op de KMO-portefeuille als zij toegetreden lid zijn. Meer uitleg vindt u hier.

Op deze opleiding zijn de algemene voorwaarden van toepassing die gelden binnen Agoria VZW.
Dit evenement is afgelopen.