Denkt uw bedrijf er ook aan haar aanbod aan te vullen met of om te vormen naar een digitale dienst? Wil u een beter begrip opbouwen van wat dit allemaal inhoudt? Bekijk dan vlug deze opleiding, gegeven door experts met ervaring in begeleiding van meer dan 400 digitale ondernemingen in het voorbije decennium.


"Software is eating the world", stelde Marc Andreessen al in 2011. Steeds meer bedrijven evolueren naar het aanbieden van software- en data-gebaseerde diensten. Maar hoe begin je daar aan? Wat is de impact op je business model en cash flow? Welke nieuwe development methodes en technologische kennis moet je in huis halen? Hoe bouw je online een sterke relatie met de gebruiker op? Wat met juridische aspecten als service levels en data security? Kenmerkend aan de digitale transformatie is de impact op alle afdelingen en aspecten van je bedrijf. Deze Academy leert je in één dag de basics van digitale diensten, waarna je verder aan de slag kan in je eigen bedrijf.

Het programma behandelt verschillende deelaspecten met telkens een uitgebreid deel ex cathedra en daarna een oefening. Voor die oefening wordt gedurende de dag per groep van 4 à 5 personen gewerkt aan 1 case, waar telkens op verder wordt gegaan. Deelnemers mogen een case van hun bedrijf voorstellen.

Programma

9u-10u30: Digitale Business Modellen (Peter Verhasselt & Carine Lucas)

  • De kenmerken van een digitaal bedrijfsmodel

  • De belangrijkste processen, metrieken en teamrollen

  • We zoomen in op het subscription model als één van de dominante digitale bedrijfsmodellen en de valorisatiemotor achter het as-a-service model

  • Oefening: hoe zou u een subscription model op uw bedrijf kunnen toepassen?

10u45-12u00: De technology stack en de API-economie (Nick Boucart)

  • Een digitale dienst wordt vandaag niet "from scratch" gecodeerd, maar opgebouwd uit lagen van verschillende frameworks, producten en fragmenten code, samen de "tech(nology) stack" genoemd. Ze worden gecombineerd via Application Programming Interfaces (API's). We illustreren dit met voorbeelden.

  • In digitale diensten verzorgt de "tech(nology) stack" niet alleen de productfunctionaliteit, maar ook het delivery kanaal en de monetisering van de activiteit. Waardecreatie, delivery en capture zijn niet langer gescheiden activiteiten in R&D-, verkoop- en support-afdelingen, maar maken allemaal deel uit van uw digitale dienst.

12u00-13u00: lunch

13u00-13u45: Lean Business Development (Nick Boucart)

  • Optimaliseer in kleine stappen, meet, gebruik uw bedrijf als een living lab

  • Essentiële tools en methodieken als Lean canvas, Minimum Viable Product (MVP)

  • Oefening: wat zou uw MVP kunnen zijn en hoe kun je deze testen? Welke (soort van) API's kunnen uw MVP ondersteunen? 

13u45-15u15: Inkomstenmodellen en financiële plannen (Peter Verhasselt)

  • Begrijp de inkomsten- en kostenmechanismen van een digitale dienst

  • Begrijp de belangrijkste metrieken: Gross Margin, Customer Acquisition Cost, Life Time Value, Churn, …

  • Simuleer de behoefte aan werkkapitaal gebaseerd op verschillende groeiscenario's. We voorzien hiervoor een excel model voor digitale diensten

  • Oefening: optimaliseer het financieel model voor uw subscription-gebaseerde digitale dienst

15u30-16u30: Juridische risico's beheren (Beatrice Vanden Abeele & Thomas Van Gremberghe)

  • Bij het leveren van een digitale dienst gelden andere regels dan bij het verkopen van een product. Er dient dan ook gedacht te worden aan juridische aspecten zoals service level agreements, intellectuele eigendomsrechten en licenties, hostinglocatie, eigendom van data, klantengegevens, beveiliging en GDPR, gebruiksvoorwaarden, exit-regeling,... Deze worden ook voor een groot deel beïnvloed door de SLA's die je hebt met andere partijen in je tech stack.

  • Oefening: noteer uw belangrijkste risico's en barrières

16u30: Drink

Wat ga je leren?

Aan het eind van de dag zou je in staat moeten zijn om volgende vragen te beoordelen:

  • Wat is er nodig om een digitale dienst te bouwen of te optimaliseren?

  • Wat zijn de belangrijkste processen, metrieken en activa voor digitale diensten?

  • Wat is de API-economie en wat betekent dit voor de ontwikkeling van digitale diensten? Hoe laat het toe klanten op een schaalbare manier aan te trekken en te bedienen?

  • Wat zijn de financiële modellen achter digitale diensten?

  • Waar zijn de mogelijke risico's en barrières en hoe deze te beheren?

Sprekers:

  • Peter Verhasselt, Account Manager, Sirris

  • Carine Lucas, Lead Expert Innovatie, Agoria

  • Nick Boucart, Sr. Technology Advisor, Sirris

  • Beatrice Vanden Abeele, Bedrijfsjurist – Expert Algemene Regelgeving, Agoria

  • Thomas Van Gremberghe, Bedrijfsjurist – Expert Data Protection, Agoria 

Dit programma werd ontwikkeld in samenwerking tussen Sirris en Agoria en kadert in het initiatief Business of the Future. 

Voor wie?

Professionals betrokken bij de digitale transformatie van hun bedrijf op het niveau van het product en dienstenaanbod of het bedrijfsmodel zelf (we gaan niet in op digitalisering van interne processen). Toegankelijk voor zowel niet-technische als technische profielen.

Datum

donderdag 19 april 2018, 09:00 - 17:00

Plaats

Huis van de Bouw
Tramstraat 59
9052 Zwijnaarde

Organisator

Agoria 

Meer info

Leden: 375 €,
Niet-leden: 750 €

Agoria is erkend als dienstverlener in het kader van de Vlaamse KMO-portefeuille. Dat betekent dat wanneer u als Vlaamse kmo bij ons een betalende opleiding van min. 100 euro (excl. BTW) volgt, de Vlaamse overheid een deel van de kostprijs subsidieert. Ons erkenningsnummer is DV.O205861. Opgelet: Agoria leden kunnen enkel een beroep doen op de KMO-portefeuille als zij toegetreden lid zijn. Meer uitleg vindt u hier.

Op deze opleiding zijn de algemene voorwaarden van toepassing die gelden binnen Agoria VZW.
Dit evenement is afgelopen.