Tijdens de vakbeurs Indumation in Kortrijk werden op 6 februari de Factory of the Future Awards voor de 5de maal uitgereikt. Maar liefst 10 trotse winnaars verschenen op het podium. Ze vervoegen de 20 winnaars van de vorige edities en dragen het Made Different-programma van Agoria en Sirris verder uit, tot in Europa. We praten hierover met Paul Peeters, lead expert bij Agoria en initiatiefnemer van de Factory of the Future Awards.


Bekijk ook de reportage van Kanaal Z over de Factory of the Future awards

Wat is de opzet van Made Different en de Factory of the Future Awards? 

Paul Peeters: Made Different groeide onder meer uit een initiatief van de Vlaamse overheid en Sirris en heeft als voornaamste doelstelling het duurzaam verankeren van de manufacturing industry - ook wel maakbedrijven genoemd - in ons land. De focus binnen dit programma ligt op het innoverend nadenken over hoe die bedrijven slimmer en dus meer toekomstgericht kunnen produceren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan flexibele automatiseringsprocessen, zodat er van één enkele productielijn meerdere tientallen verschillende producten kunnen rollen. Bedrijven worden bij die transformatieprocessen, met sterke focus op digitalisering, organisatie, rekrutering en duurzaam ondernemen door Agoria en Sirris actief begeleid en ondersteund. 

Wat zijn de criteria om een Award in de wacht te slepen? 

Paul Peeters: Om de maakindustrie een duurzame toekomst te geven in België, moeten onze productiebedrijven zich omvormen tot wendbare, slimme en hoogperformante organisaties. Om Factory of the Future te worden, dienen ze innovatiegerichte stappen te zetten op 7 transformatiedomeinen: advanced manufacturing technologies, end-to-end engineering, digital factory, human centred production, networked factory, eco production en smart production systems. Voor elk van deze domeinen wordt verwacht dat het bedrijf minimaal een maturiteitsscore van 4 haalt (op een schaal van 1 tot 5). 

De bedrijven schrijven zelf in voor de Awards en stellen ook zelf een uitgebreid resultatenrapport samen. Wij analyseren dat en brengen met enkele experten – waaronder steeds ook een aantal mensen uit bedrijven die de Award reeds eerder wonnen – een uitgebreid bezoek aan het bedrijf. Zelfs wie uiteindelijk niet wordt geselecteerd, heeft toch veel aan het opstellen van dat rapport en onze analyse en feedback na het bezoek. Altijd win-win, zeg maar. 

Hoe evalueer jij de evolutie van deze Awards over de laatste 5 jaar? 

Paul Peeters: Het is vooral een verhaal van bekendheid verwerven en uitbreiding geweest. Na de eerste editie in 2015 kwamen er in 2016 ook de eerste Waalse bedrijven bij. In 2017 bedrijven uit de textiel-, hout- en meubelsector en de voeding, om nu in 2019  voor het eerst 10 winnaars  te hebben en weer een aantal bijkomende sectoren zoals de chemie, farma en biotech aan boord gehaald te hebben.

In totaal staan er nu reeds 30 winnende bedrijven model voor de Factory of the Future en dus voor alle andere maakbedrijven die die titel ook graag ooit op hun palmares willen bijschrijven. Waar we in 2014 een kleine 300 aanwezigen mochten verwelkomen op het jaarlijkse Factory of the Future event, is dit aantal intussen opgelopen tot 800 aanwezigen tijdens de laatste sessie in Kortrijk. Eén van de prominente aanwezigen dit jaar was bovendien Minister-President Geert Bourgeois, die – naast een keynote speech – eigenhandig de Awards aan de winnaars heeft uitgereikt. 

En hoe zie je de nabije en verre toekomst? 

Paul Peeters: We willen blijven groeien en evolueren, natuurlijk. En daarvoor staan er een aantal nieuwe initiatieven op stapel. Zo geloven we sterk in cocreatienetwerken - een peer-to-peer-aanpak, zeg maar - waarbij we vooral KMO's samenbrengen om onderling van elkaar te leren en elkaar te stimuleren. Dat is trouwens het grote verschil tussen Made Different en het (Duitse) Industry 4.0: we focussen niet alleen op grote bedrijven en op digitalisering, maar ook en vooral op onze KMO's en met name op human centred production. 

Momenteel hebben we 780 bedrijven in begeleiding en we mikken in de nabije toekomst ook op de 2.000 resterende maakbedrijven  die we momenteel nog niet actief ondersteunen. Maar misschien het allerbelangrijkste en meest spectaculaire: we gaan Made Different en Factory of the Future opschalen naar Europees niveau. 

Hoe zal dat in z'n werk gaan? 

Paul Peeters: De Europese Commissie is geïnspireerd geraakt door de Made Different-aanpak, en ondertussen werken we in 9 andere Europese landen reeds aan een gelijkaardige uitrol. Daar dienen onze 7 domeinen voortaan ook als benchmark en zo verwerft Factory of the Future / Made Different snel Europese bekendheid. Onze 30 Belgische winnaars worden hierbij trouwens actief ingezet. De bedoeling is duidelijk: de voorsprong die onze eigen top-bedrijven momenteel hebben ook behouden en verder uitbouwen. In 2021 komen er dan waarschijnlijk Europese Factory of the Future Awards. 

Samengevat: we werken hard aan Made Different 2.0. En als afsluiter nog graag dit: bij de Belgische Factories of the Future is de werkgelegenheid de afgelopen 5 jaren gestegen met 15%, terwijl ze allemaal zwaar investeerden in automatisering, digitalisering en robotisering. Toch wel stof tot verder nadenken, niet?

Benieuwd hoe een Factory of the Future er vanbinnen uitziet? Schrijf in voor de roadshow een laat u inspireren door de aanpak van Factory of the Futures, ga met hen in dialoog en toets uw eigen uitdagingen aan hun ervaring.