Krapte op de arbeidsmarkt, concurrentieel blijven verzoenen met een aantrekkelijk verloningsbeleid, de mobiliteitsknoop, verschillende generaties op de werkvloer,… Het zijn maar enkele van de uitdagingen waar u als werkgever vandaag voor staat. Stuk voor stuk vraagstukken waarbij een cafetariaplan een deel van de oplossing biedt. Agoria-expert Eveline Lefever legt uit.


Cafetariaplannen vinden langzaam maar zeker ingang bij bedrijven uit de technologische industrie. Eveline Lefever, expert Social Affairs, ziet de interesse in de sector verder toenemen: “Steeds meer van onze lidbedrijven vragen informatie over flexibele verloning en het zogeheten cafetariaplan. Uit een bevraging bij onze leden begin 2018 bleek dat op dat ogenblik zo’n 13% al met een cafetariaplan werkte. Ondertussen is dat cijfer alleen maar toegenomen.”

Zo gaat een cafetariaplan in zijn werk

Het cafetariaplan is een flexibel verloningssysteem waarbij werknemers een deel van hun verloning – vast of variabel - kunnen inruilen voor een budget om vrij te besteden aan extralegale voordelen die het beste passen bij hun persoonlijke situatie op dat moment. Let wel: het sectorale minimumloon geldt als absolute ondergrens, lager mag het brutoloon na het inruilen niet liggen.

 

Flexibiliteit is hefboom voor een sterk hr-beleid

De roep naar individualisering die aan de basis ligt van de opmars van cafetariaplannen, komt niet uit de lucht vallen. In ons privéleven kan elk product of elke dienst tegenwoordig ‘customized’ worden. Eveline Lefever: “Die tendens zet zich door op de werkvloer, dus moeten hr-professionals die vertalen naar hun beleid. Een succesvol gediversifieerd loonbeleid kadert binnen een ruimere visie en strategie binnen de onderneming.”

Een win voor de medewerker, maar ook voor uw hr-beleid en – op termijn – bedrijf. En wel op deze vier vlakken:

1.     Beter inspelen op individuele behoeften

Op de werkvloer komen vandaag – meer dan ooit – mensen van verschillende leeftijden en generaties samen. Deze bonte mix zorgt voor dynamiek, maar vraagt ook een hr-beleid dat rekening houdt met uiteenlopende wensen en behoeftes, onder meer op verloningsvlak. “Standaardloonpakketten zijn achterhaald”, aldus Eveline Lefever. “De jonge starter wil doorgaans liever wat meer vakantie of technologische snufjes, terwijl oudere medewerkers door de band genomen graag extra sparen in hun individuele pensioenspaarpot of een bijkomende gezondheidsverzekering willen. De bedrijfsfiets is dan weer populair bij alle leeftijdscategorieën. Met een cafetariaplan krijgen medewerkers de vrijheid om zelf die keuzes te maken, op basis van hun prioriteiten.”

2.   Piste voor vlottere woon-werktrajecten

Toegegeven, de files namen in 2019 licht af, maar onze wegen slibben tijdens de piekuren nog steeds dicht. Eveline Lefever: “Met een cafetariaplan kunnen  bedrijven het woon-werkverkeer van hun werknemers bijsturen. Zo kunnen ze in plaats van de klassieke salariswagen verschillende vervoersmodi aanbieden om naar het werk te komen, wat de work-lifebalans ten goede komt. Voordeel voor de organisaties: werknemers verliezen minder tijd bij het pendelen.”

3.   Troef in war for talent

Inspraak in de samenstelling van hun loonpakket, een waaier aan vervoersmodi om zelf de ideale mobiliteitsmix te kiezen,... Met een cafetariaplan heeft u niet alleen een sterk instrument in handen om uw huidige medewerkers te binden. Zonder enige twijfel heeft u ook een streepje voor in de concurrentiestrijd om de beste profielen. En dat is geen overbodige luxe, want nog nooit was er zo’n schaarste aan digitale experts. Daarnaast zijn er ook heel wat openstaande vacatures voor andere technische profielen, zoals ingenieurs, monteurs en onderhoudstechnici. “Werknemers vergelijken tijdens het solliciteren verschillende werkgevers met elkaar. Het bedrijf dat hen dan de meeste flexibiliteit biedt, heeft sowieso meer kans om de kandidaat effectief binnen te halen”, aldus de expert.

4.   Meer waarde voor hetzelfde geld

De war for talent maakt dat werknemers vandaag steviger in hun schoenen staan dan ooit tevoren. Vooral in de technologische industrie, waar al jaren een tekort is aan technische krachten. Eveline Lefever: “Tijdens loonsonderhandelingen weten zowel sollicitanten als huidige werknemers die sterke positie goed uit te spelen. Als bedrijf is het niet altijd makkelijk om op de eisen van elke medewerker of kandidaat in te gaan en tegelijk concurrentieel te blijven. Een cafetariaplan biedt dan soelaas: het is kostenneutraal, voor de werkgever brengt het dus geen extra kosten met zich mee, maar werknemers kunnen hun loonpakket zo invullen dat ze er meer aan hebben dan aan een standaardpakket. Geen extra loonkosten dus, maar wel meer waarde voor de medewerkers.”

Voor groot én klein, bedienden én arbeiders

Is een cafetariaplan alleen iets voor grote ondernemingen? Niets is minder waar, benadrukt Eveline Lefever: “Een kmo kan gerust met een cafetariaplan aan de slag gaan door een deel van de verloning te gebruiken als budget. Bovendien is het daardoor mogelijk om arbeiders – die doorgaans minder extralegale voordelen in hun verloningspakket hebben – mee te laten genieten van deze vorm van flexibiliteit.”

Kortom: werk maken van een cafetariaplan geeft u een stevige uitgangspositie in de zoektocht naar nieuw talent en is goed voor medewerkersretentie, en dit binnen een kostenneutraal kader. Waar wacht u nog op?

Ontdek Flexyoo, een gebruiksvriendelijke online tool ontwikkeld door Agoria, om u te helpen bij het opzetten van een cafetariaplan op maat in uw organisatie. Klik hier voor meer informatie en vraag een offerte of een demonstratie aan.