Agoria-lidbedrijf HTMS, in 2014 bekroond met een "Leeuw van de Export", heeft onlangs zijn 20-jarig jubileum gevierd. Deze Mechelse KMO maakt hoogwaardige industriŽle afdichtingen voor bijzondere toepassingen.


Wie afdichting zegt, denkt daarbij meestal aan rubber o-ringen of schijfringen in kunststof voor de procesindustrie, of misschien aan een "joint de culasse" in het motorblok van een auto.

HTMS heeft echter weinig te maken met een auto-onderhoudsatelier. Tenzij het gaat om afdichtingen in de motor van Bugatti's raspaard "Veyron", een technisch icoon dat met 1500 pk enkel het neusje van de zalm aan technologie onder de motorkap verdraagt.† †


Enkele toepassingen waar HTMS afdichtingen worden gebruikt: in de motoren van de Bugatti "Veyron" of in de motoren van ESA's draagraket Ariane.

HTMS heeft mťťr weg van een juwelier. Het bedrijf maakt metaaldichtingen in diverse diameters en vormen, van piepklein tot enkele meters groot, vaak met een cirkelvormige ingewerkte veer en een coating van teflon of edelmetaal als zilver of zelfs goud. Het is geen toeval dat bij HTMS een aantal voormalige diamantslijpers aan het werk zijn. Bij de afwerking van hun producten komt immers heel wat fijn handwerk kijken.††

Bedoeling is om met "hightech metal seals" zeer hoge lekdichtheden te garanderen in bijvoorbeeld laserapparaten (extreem gasdicht), raketmotoren (extreem vloeistofdicht), cryogene installaties (extreem koud) of in verbindingspoorten tussen de binnen- en buitenzijde van het reactorvat van de fusiereactor van ITER (extreem vacuŁm) die momenteel in aanbouw is in de Franse Provence. Kortom, in omgevingen waar gewone fabrikanten moeten afhaken en enkel topproducten nog een antwoord kunnen bieden voor een voldoende betrouwbare werking.††

De markt voor afdichtingen in het algemeen zou wereldwijd 69 miljard euro bedragen, maar de markt van de "metal resilient en spring energised seals" zou daarvan slechts 0.5 % of 340 miljoen vertegenwoordigen. Een echte niche dus, en precies daar heeft HTMS zich gevestigd als speler in de "Champions League" van de afdichtingsindustrie.

De troeven waarmee HTMS het als David opneemt tegen enkele Goliaths in de sector klinken als een bekend, maar nog steeds geldend en beproefd Belgisch recept:

  1. Hoge betrouwbaarheid en kwaliteit van de producten:

    Het is onaanvaardbaar dat het brandstofcircuit voor een raketmotor zou gaan lekken tijdens de lancering. De NASA, destijds nog geen klant van HTMS, heeft met de ontploffing van ruimteveer Challenger in 1986 de ultieme consequentie meegemaakt van een falende, niet-metalen o-ring die in een te koude omgeving werd gebruikt. Dit drama illustreert op een verpletterende manier wat het belang en dus de waarde is van kwaliteitsproducten, of liever, de kostprijs voor het ontbreken ervan.

  2. De engineering intelligence om niet een product te verkopen, maar een afdichtingsoplossing op maat van de klant:

    De experimentele ITER-reactor is voorlopig de enige en eerste in zijn soort die netto fusie-energie zal leveren. Het vacuŁm in de reactor moet beletten dat zuurstof- of stikstofmoleculen binnensijpelen en een deel van de energie gaan opslorpen die men echter enkel wil gebruiken om een paar gram deuterium en tritium (waterstofisotopen) tot 150†000†000įC op te warmen, om aan ťťn van de voorwaarden voor spontane fusiereacties te kunnen voldoen. 'Big Science = big requirements'. Experimentele producten die van scratch moeten worden ontwikkeld zijn een kolfje naar de hand van HTMS.

  3. Leveringstermijnen waarop concurrenten hun tanden stukbijten:

    Als de renstal van Mercedes Formule 1 op maandag een paar honderd speciale F1-motordichtingen bestelt voor het eerstvolgende race-weekend, kunnen ze erop rekenen dat HTMS die vrijdag aflevert, elk afzonderlijk verpakt en individueel gecontroleerd om niets aan het toeval over te laten.
    Deze klanten betalen goed, maar de inspanning die ze van hun leverancier vragen om alle risico's uit te sluiten, vergen een permanente inzet en kwaliteitsborging van diens productieteam.

Agoria was aanwezig op de viering van deze" Leeuw van de Export": enkele honderden HTMS-genodigden en klanten uit alle hoeken van de wereld: China, Japan, Duitsland, Frankrijk, BelgiŽ, Nederland, ItaliŽÖ Allemaal landen die technologieontwikkeling als een must ervaren voor de ontwikkeling of het overleven van hun industrie en welvaart, en die, mede via de diverse Big Science circuits en liaisons, de weg vinden naar geschikte technologieleveranciers, onder meer in ons land.


Veel mooi volk op het eerste 20 jarige jubileum van een Belgische top-KMO.

Wenst u ook uw bedrijf internationaal te promoten in de Big Science-wereld?†

Maak dan gebruik van ons steeds groeiende contactennetwerk in de markt van Big Science en neem deel aan de business development-activiteiten die we naar deze markt toe opzetten voor onze Belgische technologiebedrijven.

Neem contact op met Christian Dierick (Agoria, christian.dierick@agoria.be), Big Science Belgium coŲrdinator, Iterbelgium coŲrdinator, ITER ILO BelgiŽ, en Lead Expert Energy voor Agoria's Energy Technology Club.

Lees hier enkele andere Big Science-gerelateerde artikels en ontdek: