De instorting van de Europese markt voor personenwagens blijft niet zonder gevolgen: de autoconstructeurs en hun toeleveranciers kondigden in de afgelopen 6 maanden aan om tot 126.000 jobs te schrappen in Europa. Wat valt er op als we de analyse maken van deze cijfers?


Voertuigfabrikanten en hun toeleveranciers zwaar getroffen

De automobieltoeleveranciers kondigden een afbouw van 72.715 jobs aan, met als uitschieters Continental (30.000 jobs, op een totaal van 232.000 tewerkgestelden), ZF (15.000 jobs) en Mahle (7.600 jobs).

Aan de kant van de voertuigfabrikanten (OEM's), werd een afbouw van 53.263 jobs aangekondigd.  Uitschieters waren hier Renault (14.600 jobs), MAN (9.500 jobs) en Jaguar-LandRover (6.100 jobs).

Banenverlies vooral in landen met hoge loonkosten?

Van de afbouw van 126.000 jobs die werd aangekondigd, werd er bij 72.328 ook de locatie vermeld. Hier valt op dat vooral in Duitsland zwaar wordt gesnoeid: daar verdwijnen er 53.306 jobs.  Andere locaties met zware verliezen zijn Frankrijk (6.196 jobs), het Verenigd Koninkrijk (3.800 jobs) en Oostenrijk (3.000 jobs). In Belgë blijft het aangekondigd banenverlies voorlopig nog beperkt tot 476 jobs. Lage loonlanden met belangrijke automotive activiteiten, zoals Tsjechië, Hongarije, Polen en Slovakije, worden blijkbaar veelal gespaard.

 

Onderliggende problemen? 

"We kunnen ons afvragen of deze jobafbouw er enkel komt vanwege de coronacrisis, of dat er daarnaast nog onderliggende problemen mee aan de oorzaak liggen", stelt Ward Vleegen, Business Group Leader Transport & Mobility Technology Club bij Agoria. "Twee zaken die door het coronavirus lijken te worden versneld, springen hierbij in het oog: de transitie naar nieuwe milieuvriendelijke (elektrische) aandrijvingen en de verdere verplaatsing van R&D- en productiecapaciteit naar de lage loonlanden."

Hoe kan de Belgische automotive industrie zich wapenen?

"De Belgische automotive industrie staat eigenlijk al verrassend sterk opgesteld: onze autofabrieken van Volvo Cars and Audi zetten bijvoorbeeld volop in op nieuwe aandrijftechnologie en beschikken allebei over een eigen batterijassemblage. En ook onze toeleveranciers focussen al langer op innovatie, via de ontwikkeling en productie van oplossingen van wereldklasse met een hoge toegevoegde waarde. Vanuit Agoria willen we deze sector dan ook in de toekomst nog sterker ondersteunen en met elkaar verbinden. We geloven sterk dat onze sector nog kan versnellen, door naast innovatie in te zetten op cocreatie, waarbij een uitgebreide kennisdeling en interactie tussen onze bedrijven de basis vormt."

Ontdek hier meer over de Belgische Automotive Community!